Tale til besvarelse af samrådsspørgsmål I stillet i forbindelse med samråd tirsdag den 30. november 2004 kl. 15.00 I. ”Hvilket kendskab har ministeren til Politiets Efterretningstjenestes notat om etablering af busholdepladser, og hvad er ministerens holdning til notatet?” Jeg vil nu besvare det sidste spørgsmål I, som vedrører Politiets Efterretningstjenestes notat af 20. august d.å. Notatet er indkommet til Vejdirektoratet som høringssvar i forbindelse med direktoratets forberedelse af sagen. Notatet er en vurdering fra Politiets Efterretningstjeneste om, hvilke sikkerhedsmæssige betænkeligheder, der kan være ved at placere en fjernbusholdeplads foran Rigspolitiets hovedsæde. Jeg kan blandt andet nævne følgende sikkerhedsmæssige betænkeligheder, som Politiets Efterretningstjeneste anfører i notatet: Et generelt forhøjet trusselsbillede i den vestlige verden.
Side 2 af 4 Error! Unknown switch argument. Et stort antal personer, som det ikke umiddelbart vil være muligt at kontrollere nærmere, vil hver dag opholde sig kortere eller længere tid på torv   et. Der må forventes at henstå store mængder bagage hvis ejerforhold kan være umiddelbart svært at fastslå. En fjernbusholdeplads må antages at udgøre et selvstændigt terro   rmål. Rigspolitiembedet og til dels og Politidirektøren i København ant  ages at udgør e selvstændige potentielle attraktive terrormål. Hel eller delvis afspærring af området vil forekomme, idet der ved Rigspolitichefembedet er besøg af sikkerhedstruede udenlandske ambassadører og højtstående udenlandske politichefer, hvilket vil vanskeliggø res af holdende busser og ventende passagerer. Det vil pga. trusselsbilledet i dag være utænkeligt at placere en fjernbusholdeplads ved det nationale politihovedkvarter i andre lande.
Side 3 af 4 Error! Unknown switch argument. Jeg kan endvidere oplyse, at ministeriet i forbindelse med behandlingen af sagen har anmodet Justitsministeriet om at uddybe nogle af de forhold, som Politiets Efterretningstjeneste nævner i notatet. Trafikministeriet har blandt andet spurgt, hvad der i sikkerhedsmæssig forstand adskiller den nuværende anvendelse af pladsen so  m parkeringsplads fra en anvendelse som busterminal. Rigspolitiets vurdering er, at der med den nuværende anvendelse kan foretages en såkaldt ”afdækning” af området, når der er behov for at beskytte særlige personer med ærinde i Rigspolitiet. Med en anvendelse som busterminal, vil det være langt vanskeligere at skabe en sådan sikkerhed, og dette må ske ved en egentlig afspærring af området. Når landets øverste myndigheder inden for disse forhold - Rigspolitiet og Efterretningstjenesten - vurderer, at det er uforsvarligt at placere en fjernbusholdeplads på det pågældende sted, så er det naturligvis tilkendegivelser, som må tages meget alvorligt. Det er derfor hensyn som må indgå med betydelig vægt i forbindelse med den endelige afgørelse i sagen.
Side 4 af 4 Error! Unknown switch argument. Jeg vil dog gerne i samme åndedrag understrege, at der endnu ikke er truffet afgørelse i sagen, men notatet vil alt andet lige indgå som et væsentligt element i afgørelsen. Københavns Kommune har gennem længere tid forsøgt at finde en løsning, som var attraktiv for busselskaberne. Den sag, som Trafikministeriet har under behandling, vedrører alene muligheden for en midlertidig fjernbusterminal på Polititorvet, og jeg ved, at Københavns Kommune  - uanset udfaldet af sagen - arbejder på at finde en permanent løsning så   hurtigt som muligt. Det er ikke nogen let sag for kommunen, for der er ikke mange ledige arealer i centrum af København, og busselskaberne kan ikke tvinges til at benytte en bestemt lokalitet som holdeplads. Busserne kan således under alle omstændighe   der vælge at holde der, hvor det passer bedst ind i deres forretningskoncept i forhold til kunderne, så længe de overholder færdselsreglerne. Jeg har imidlertid fuld tiltro til, at Københavns kommune vil gøre, hvad der er muligt for at finde en god permanent løsning på sagen.