Talepapir til samråd den 30. november 2004 om kommunernes
mulighed for efter strukturreformen at eje og drive egne
busselskaber
Det følger af regeringens aftale med Dansk Folkeparti
om strukturreformen, at der skal oprettes
trafikselskaber, der får det samlede ansvar for den
lokale og regionale busdrift.
Det er op til regionerne at vurdere, hvor mange
trafikselskaber, der skal være, men alle kommuner skal
deltage i et trafikselskab. På Sjælland betyder aftalen
om strukturreformen, at der skal være ét sa mlet
trafikselskab, som dækker Region Sjælland og Region
Hovedstaden, dog ikke Bornholm.
Trafikselskaberne vil blive finansieret af
passagerindtægter m.v. samt et tilskud fra de
deltagende kommuner og regioner.
Kommunerne skal i den nye struktur betale for den
lokale buskørsel internt i kommunerne samt den ikke-
regionale bustrafik til nabokommunerne. Samtidig er
det kommunerne der bestemmer serviceniveauet i den
lokale trafik.