Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 7. januar 2005 004 - 027 Trafikudvalget har i brev af 29. november 2005 stillet mig følgende spørgsmål 95 (TRU alm. del ), som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægges i 5   eksemplarer. Spørgsmål 95: "Er ministeren enig i den opfattelse, at en akkordaflønning af taxachauff ø- rer med en bestemt andel af det beløb, der køres ind, øger incitamentet til og risikoen for, at chaufføren bryder færdselsloven og kører hasarderet?" Svar: Taxilovgivningen omfatter ikke bestemmelser, der direkte regulerer, hvor- ledes taxichauffører skal aflønnes. Loven omfatter kun en bestemmelse, der fastslår, at indehaveren af taxitilladelser skal følge de bestemmelser om løn - og arbejdsvilkår, der er fas tsat i de pågældende kollektive overen   s- komster på området. Færdselsstyrelsen oplyser, at taxichauffører traditionelt modtager mellem 48 og 50 pct. af den omsætning, der opnås på en vagt. Dertil kommer en række sociale tillæg samt lovpligtig ferieløn. Visse overenskomster omfat- ter også pensionsordninger. Det kan naturligvis ikke afvises, at lønsystemer, der bygger på udbytted  e- ling i visse tilfælde kunne friste chauffører til at tilsidesætte hastighed s- grænser og færdselslovens bestemmelser om trafikantadfærd. Rådet for Større Færdselssikkerhed har tidligere kritiseret taxibranchen for at have en meget større skadefrekvens end andre trafikanter. Denne kritik udløste kraftige protester fra Taxibranchen. Færdselsstyrelsen har oplyst, at på foranledning af kritik   ken gennemførte forsikringsselskabet Trafik en undersøgelse, som efter det oplyste dok u- menterede, at taxiers skadesfrekvens lå under det niveau, der gælder for private biler.  
Side 2 af 2 Forsikringsselskabet Trafik forsikrer en stor del af taxibranchen, herunder ca. 95 pct. af branchen i København og ca. 75 pct. i Århus. Taxichauffører er ligesom alle andre trafikanter forpligtet til at overho lde landets love bl.a. færdselsloven, og taxichauffører er ligesom andre traf   i- kanter underlagt politiets kontrol, og de pålægg   es samme sanktioner, der følger af at tilsid esætte lovgivningen. Jeg ser ingen grund til, at man på taxiområdet skulle fravige det almindel  i- ge danske princip om, at løn - og arbejdsvilkår tilrettelægges i overensko   m- ster af arbejdsgiver- og arbejdstagerorganisationer. Med venlig hilsen Flemming Hansen