Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
7. januar 2005
004
-
027
Trafikudvalget har i brev af 29. november 2005 stillet mig følgende
spørgsmål 95 (TRU alm. del ), som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 95:
"Er ministeren enig i den opfattelse, at en akkordaflønning af taxachauff ø-
rer med en bestemt andel af det beløb, der køres ind, øger incitamentet til
og risikoen for, at chaufføren bryder færdselsloven og kører hasarderet?"
Svar:
Taxilovgivningen omfatter ikke bestemmelser, der direkte regulerer, hvor-
ledes taxichauffører skal aflønnes. Loven omfatter kun en bestemmelse,
der fastslår, at indehaveren af taxitilladelser skal følge de bestemmelser om
løn - og arbejdsvilkår, der er fas tsat i de pågældende kollektive overen s-
komster på området.
Færdselsstyrelsen oplyser, at taxichauffører traditionelt modtager mellem
48 og 50 pct. af den omsætning, der opnås på en vagt. Dertil kommer en
række sociale tillæg samt lovpligtig ferieløn. Visse
overenskomster omfat-
ter også pensionsordninger.
Det kan naturligvis ikke afvises, at lønsystemer, der bygger på udbytted e-
ling i visse tilfælde kunne friste chauffører til at tilsidesætte hastighed
s-
grænser og færdselslovens bestemmelser om trafikantadfærd.
Rådet for Større Færdselssikkerhed har tidligere kritiseret taxibranchen for
at have en meget større skadefrekvens end andre trafikanter. Denne kritik
udløste kraftige protester fra Taxibranchen.
Færdselsstyrelsen har oplyst, at på foranledning af kritik ken gennemførte
forsikringsselskabet Trafik en undersøgelse, som efter det oplyste dok u-
menterede, at taxiers skadesfrekvens lå under det niveau, der gælder for
private biler.