Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kopi til Næstved Kommune og Dalum Papir A/S
Dato
J.nr.
:
:
20 . december 2004
004
-
000034
Trafikudvalget har i brev af 29. november 2004 stillet mig følgende
spørgsmål 94 (Alm. del - bilag ), som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 94:
"Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 23. november 2004 fra
Dalum Papir A/S og Næstved Kommune vedrørende vedligeholdelse af
banespor, jf. alm. del - bilag 117."
Svar:
Jeg har forelagt sagen for Trafikstyrelsen, som har oplyst følgende:
Banedanmark har oplyst, at ved bodelingen med DSB blev det aftalt, at
ejerskab til overenskomster om private spor deltes efter princippet om, at
spor udgående fra DSBs del af ne ttet overgik til DSB, og aftaler om spor
udgående fra Banedanmarks del overgik til Banedanmark.
Det omhandlede spor udgår fra DSBs areal ved Næstved Station og DSB
har således det forvaltningsmæssige ansvar for sporet. De første ca. 500
-
600 meter af sporet er et egentligt havnespor. Vedligeholdelsen af dette
stykke sker i samarbejde med kommunen og DSB. I dette spor er der på et
tidspunkt i 1940erne ilagt et sporskifte, som fører et spor til Dalum Papir
A/S, tidligere Maglemølle. Der blev i forbindelse me d etableringen af spo-
ret udarbejdet en overenskomst mellem DSB og Maglemølle. I henhold til
denne skulle Maglemølle afholde alle udgifter i forbindelse med sporet.
Overenskomsten faldt bort, da Maglemølle blev solgt og delt i flere ejere,
blandt andre Dalum Papir A/S. Herefter vedligeholdt det daværende DSB
Gods, senere Railion Danmark A/S, efter aftale med Dalum Papir sporet
med midler fra en ekstra vognafgift på de vogne, der transporterede gods
dertil.
Sporet blev efter anmodning fra Railion delvist istandsat via DSB i 2003
og betalt af Railion.