Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Kopi til Næstved Kommune og Dalum Papir A/S Dato J.nr. : : 20   . december 2004 004 - 000034 Trafikudvalget har i brev af 29. november 2004 stillet mig følgende spørgsmål 94 (Alm. del   - bilag ), som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer. Spørgsmål 94: "Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 23. november 2004 fra Dalum Papir A/S og Næstved Kommune vedrørende vedligeholdelse af banespor, jf. alm. del - bilag 117." Svar: Jeg har forelagt sagen for Trafikstyrelsen, som har oplyst følgende: ”Banedanmark har oplyst, at ved bodelingen med DSB blev det aftalt, at ejerskab til overenskomster om private spor deltes efter princippet om, at spor udgående fra DSB’s del af ne ttet overgik til DSB, og aftaler om spor udgående fra Banedanmarks del overgik til Banedanmark. Det omhandlede spor udgår fra DSB’s areal ved Næstved Station og DSB har således det forvaltningsmæssige ansvar for sporet. De første ca. 500 - 600 meter af sporet er et egentligt havnespor. Vedligeholdelsen af dette stykke sker i samarbejde med kommunen og DSB. I dette spor er der på et tidspunkt i 1940’erne ilagt et sporskifte, som fører et spor til Dalum Papir A/S, tidligere Maglemølle. Der blev i forbindelse me d etableringen af spo- ret udarbejdet en overenskomst mellem DSB og Maglemølle. I henhold til denne skulle Maglemølle afholde alle udgifter i forbindelse med sporet. Overenskomsten faldt bort, da Maglemølle blev solgt og delt i flere ejere, blandt andre Dalum Papir A/S. Herefter vedligeholdt det daværende DSB Gods, senere Railion Danmark A/S, efter aftale med Dalum Papir sporet med midler fra en ekstra vognafgift på de vogne, der transporterede gods dertil. Sporet blev efter anmodning fra Railion delvist istandsat via DSB i 2003 og betalt af Railion.
Side 2 af 2 Efter vedligeholdelsesaftalen mellem Railion og Dalum Papir udløb ultimo 2003, rettede DSB henvendelse til Dalum Papir med henblik på at få fas  t- lagt det vedligeholdelsesmæssige ansvar fremover. Dette resulterede i  , at Dalum Papir påtog sig ansvaret herfor. På linie med de fleste øvrige firmaspor i Danmark ligger det vedligeholde  l- sesmæssige ansvar hos den private virksomhed, der ejer sporet. Men i de  tte tilfælde efter opsplitningen af Maglemølle i flere ejere har de   t kun været muligt for DSB at få en bekræftelse på vedligeholdelse fra Dalum Papir, der også er den eneste bruger af sporet. Banedanmark har oplyst, at Dalum Papir A/S har også et privat spor i D a- lum, der udgår fra Fruens Bøge Station. Denne aftale hører u   nder Bane- danmarks forvaltningsområde. Aftalen blev indgået i 1876 mellem fabri  k- ken og Det Sydfynske Jernbaneselskab. Udgiften til vedligeholdelsen del- tes mellem jernbaneselskabet og fabrikken. I Dalum er iværksat en handlingsplan for istandsættelse af spor et, hvor Ba- nedanmark betaler halvdelen, men der er sendt et forslag til fabrikken om en ny forvaltningsaftale, hvor tilskuddet ophører. Banedanmark vil i fremtiden ikke have hjemmel til at give økonomisk ti l- skud til private firmaspor og kommunale stamspor. Sådanne anlæg må a n- lægges helt for ejerens regning, og Banedanmark vil kun indgå aftaler om overordnet infrastrukturforvaltning. Det er Banedanmarks mål at afslutte aftaler, hvor der ydes tilskud, idet det af andre ejere af firmaspor kan opfattes som forskelsbehandling. Desuden har Banedanmark i modsætning til Railion ikke fragtindtægter, der kan modsvare omkostningerne til vedligeholdelse m.v.” Trafikministeriet vurderer, at sporet til Dalum Papir A/S ved Næstved har karakter af firmaspor, og er således i kke omfattet af regler for infrastruktur- forvaltere. Jeg har sendt en kopi af denne besvarelse til Næstved Kommune og Dalum Papir A/S. Med venlig hilsen Flemming Hansen