Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
5. januar 2005
004
-
000037
Trafikudvalget har i brev af 25. november 2004 stillet mig følgende
spørgsmål 91 (Alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægges i 5 e ksemplarer.
Spørgsmål 91:
"Med henvisning til henvendelsen fra en deputation af pårørende til ofre i
sovebusulykker, jf. alm. del - bilag 100, bedes ministeren redegøre for,
hvilke ansvarsforsikringsmæssige forpligtelser, der gælder for busselsk
a-
ber, der udfører persontransport sammenlignet med de ansvarsforsikring s-
mæssige forpligtelser, der gælder for luftfartsbranchen."
Svar:
Erstatningsreglerne og forsikringskravene for passagertransport med luft-
fartøjer er fastsat i EU -lovgivningen. Der gælder for tiden ikke nogen fast
forsikringssum, men et krav om, at der skal være te gnet en forsikring, der
dækker luftfartsselskabers ansvar, bl.a. for skade på passagerer. Ersta t-
ningsansvaret er ubegrænset og indtil 100.000 SDR (ca. 1 mio. kr.) er der
objektivt ansvar. Den 30. april 2005 træder en ny EU -forordning i kraft, og
fra det tidspunkt er kravet, at forsikringssummen skal være mindst 250.000
SDR (ca. 2 ½ mio. kr.) pr. passager.
Endvidere gælder, at de erstatningsberettigede omgående skal have udb e-
talt et forskudsbeløb til dæ kning af øjeblikkelige økonomiske behov.
De ansvarsmæssige forpligtigelser, der gælder for busselskaber, henh
ø
under Justitsministerens område. Til brug for besvarelsen af Trafikudva l-
gets spørgsmål, har Justitsministeriet oplyst følgende:
D et følger af færdselslovens § 105, stk. 1, 1. pkt., at krav om ersta tning
for skader forvoldt af motordrevne køretøjer, herunder busser, jf. lovens §
2, nr. 12, jf. nr. 13 og nr. 2, skal være dækket af en forsikring i et ansvar
s-
forsikringsselskab, der har tilladelse af Finanstilsynet til at drive forsik-