Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 5. januar 2005 004 - 000037 Trafikudvalget har i brev af 25. november 2004 stillet mig følgende spørgsmål 91 (Alm. del), som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægges i 5 e  ksemplarer. Spørgsmål 91: "Med henvisning til henvendelsen fra en deputation af pårørende til ofre i sovebusulykker, jf. alm. del - bilag 100, bedes ministeren redegøre for, hvilke ansvarsforsikringsmæssige forpligtelser, der gælder for busselsk a- ber, der udfører persontransport sammenlignet med de ansvarsforsikring s- mæssige forpligtelser, der gælder for luftfartsbranchen." Svar: Erstatningsreglerne og forsikringskravene for passagertransport med luft- fartøjer er fastsat i EU -lovgivningen. Der gælder for tiden   ikke nogen fast forsikringssum, men et krav om, at der skal være te  gnet en forsikring, der dækker luftfartsselskabers ansvar, bl.a. for skade på passagerer. Ersta   t- ningsansvaret er ubegrænset og indtil 100.000 SDR (ca. 1 mio. kr.) er der objektivt ansvar. Den 30. april 2005 træder en ny EU  -forordning i kraft, og fra det tidspunkt er kravet, at forsikringssummen skal være mindst 250.000 SDR (ca. 2 ½ mio. kr.) pr. passager. Endvidere gælder, at de erstatningsberettigede omgående skal have udb   e- talt et forskudsbeløb til dæ   kning af øjeblikkelige økonomiske behov. De ansvarsmæssige forpligtigelser, der gælder for busselskaber, henh ø under Justitsministerens område. Til brug for besvarelsen af Trafikudva l- gets spørgsmål, har Justitsministeriet oplyst følgende: ”D et følger af færdselslovens § 105, stk. 1, 1. pkt., at krav om ersta   tning for skader forvoldt af motordrevne køretøjer, herunder busser, jf. lovens § 2, nr. 12, jf. nr. 13 og nr. 2, skal være dækket af en forsikring i et ansvar s- forsikringsselskab, der har tilladelse af Finanstilsynet til at drive forsik-
Side 2 af 3 ringsvirksomhed. Ansvarsforsikringen kan dog også tegnes i visse ude n- landske forsikringsselskaber, jf. § 105, stk.1, 2. pkt. Af § 2, stk. 2, i bekendtgørelse nr. 585 af 9. juli 2002 om ansvarsforsikri n- ger for motorkøretøjer mv. følger, at forsikringen på grundlag af én enkelt præmie skal dække ved kørsel på hele Fællesskabets område og give den dækning, der er foreskrevet i lovgivningen i vedkommende medlemsstat, eller den dækning, der kan kræves efter dansk l ovgivning, når denne dæ   k- ning er større. Forsikringen skal efter færdselslovens § 105, stk. 2, dække personskade eller tab af forsørger på indtil 50 mio. kr. og tingskade på indtil 10 mio. kr. for den ved en enkelt begivenhed forårsagede skade. Det nævnte b  eløb reguleres hvert år pr. 1. januar med 2 pct. tillagt tilpa  s- ningsprocenten for det pågældende finansår, jf. § 105, stk. 3. For skader, der indtræder i 2005, udgør beløbene henholdsvis 89 mio. kr. (personsk a- de) og 18 mio. kr. (tingskade), jf. bekendtgøre lse nr. 1178 af 1. december 2004. Det bemærkes, at det i andet motorkøretøjsdirektiv (Rådets direktiv 84/5/EØF af 30 december 1983) er bestemt, at der skal gælde visse min i- mumsbeløb for forsikringsdækningen. Det følger således af artikel 1, stk. 2, at forsikringen mindst skal dække 350.000   € for personskade pr. skad elidt og 100.000 € for tingskade for hver uheld uanset antallet af skadeslidte. Medlemsstaterne kan dog for personskader alternativt fastsætte beløbet til 500.000 €, s åfremt der er flere skadelid te som følge af samme uheld, eller et samlet mindstebeløb på 600.000   € pr. uheld for personskader og tin g- skader uanset antallet af skadeslidte eller skadernes art. Der er i februar 2004 vedtaget fælles holdning af Rådet med henblik på vedtagelse af et forslag til et femte motorkøretøjsforsikringsdirektiv (2002/0124 (COD)). Ved direktivet foreslås der bl.a. nye forhøjede min  i- mumsbeløb for forsikringsdækning af person   - og tingskade. Minimumsbe- løbene foreslås uændret til € 1 mio. for personskade pr. skadelidt,  alterna- tivt € 5 mio. for hvert uheld uanset antallet af skadelidte. Minimumsd æ  k- ningen for tingskade foreslås fastsat til  € 1 mio. for hvert uheld uanset a n- tallet af skadelidte. Som det fremgår ovenfor, er der efter  dansk ret allerede krav om væsen   t- ligt højere dækningsbeløb, og vedtagelsen af direktivforslaget vil derfor ikke nødvendiggøre ændringer af gældende ret på dette punkt.” Med venlig hilsen
Side 3 af 3 Flemming Hansen