Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
20. oktober 2004
602-938
Trafikudvalget har i brev af 7. oktober 2004 stillet mig følgende spørgsmål 9,
Alm. del, som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål :
"Ministeren bedes kommentere vedlagte omkostnings-oversigt for anlæggelsen af
jernbanen fra Kerava til Lahti, som udvalget har fået tilsendt fra den finske
jernbaneadministration i forlængelse af sit nylige besøg i Finland, og i den
forbindelse bedes ministeren redegøre for, om opgørelsen indeholder de samme
eller nogenlunde samme elementer, der indgår i Banedanmarks
beregningsgrundlag for anlæggelsen af nye jernbane strækninger i Danmark, som
f. eks. strækningen mellem København og Ringsted."
Svar:
Jeg kan indledningsvis oplyse, at jeg har modtaget samme mail fra den finske
baneadministration, og jeg vedlægger en dansk oversættelse af det fremsendte
anlægsoverslag.
Det finske projekt og dets relativt lave anlægsomkostninger er meget interessant,
og har derfor allerede tidligere påkaldt sig ministeriets opmærksomhed.
Jeg kan således oplyse, at Trafikstyrelsen i foråret 2004, som led i de igangsatte
strategiske analyser af baneudbygningen København Ringsted, har gennemført
en sammenlignende undersøgelse af udgiftsoverslaget for det finske projekt, og
det i 1999 opstillede overslag for en ny bane mellem København Ringsted. Selve
analysen er gennemført af konsulentfirmaet Rambøll.
Det finske anlæg omfatter en ny dobbeltsporet bane parallelt med motorvejen
mellem Kerava og Lathis. Banen er 74 km lang og er beregnet for kørsel med alle
typer tog - både godstog og højhastighedstog. Banen kan således på mange måder
sammenlignes med projektet for en ny bane mellem København og Ringsted, som
ville være 60 km lang og ifølge Banestyrelsens gamle - men opdaterede - overslag