Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
17. december 2004
004
-
30
Trafikudvalget har i brev af 23. november 2004 stillet mig følgende
spørgsmål, som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 85:
"Kan ministeren vurdere, hvor lang tilbagebetalingstiden ville blive for
Femernforbindelsen, hvis man benyttede de budgetprincipper, som Bent
Flyvbjerg har argumenteret for, jf. ministerens svar på alm. del spørgsmål
67"
Svar:
Bent Flyvbjerg vurderer, at der gennemsnitlig er store budgetoverskridelser
på infrastrukturprojekter og argumenterer på den baggrund for, at der bør
tages højde herfor i anlægsbudgettet for en fast forbindelse over F emern
Bælt.
Som det fremgår af min besvarelse af alm. del spørgsmål 67 finder jeg, at
de fleste af de tekniske grunde, som Bent Flyvbjerg nævner til budgetove r-
skridelser for infrastrukturprojekter er af begrænset relevans for F emern
Bælt projektet.
Anlægsbudgettet for Femern Bælt forbindelsen er baseret p
å en forudsæ t-
ning om, at projektet udføres som en skråstagsbro med en firesporet m o-
torvej og to jernbanespor. En skråstagsbro er en ge nnemprøvet brotype,
svarende til den, der kendes fra Øresundsbron. De realiserede byggeo m-
kostninger fra Øresundsbron har bl.a. ligget til grund for anlægsbudgettet
for Femern Bælt projektet, der således har
kunnet udarbejdes med en rime-
lig stor grad af sikkerhed. Der er dog på nuværende tidspunkt en vis, men
dog begrænset, risiko, hvad angår de geotekniske forhold i Femern Bæ
lt.
De direkte byggeomkostninger er beregnet til ca. 25 mia. kr. Hertil kom-
mer 5 mia. kr. i reserver til uforudsete omkostninger, d.v.s. at reserverne
svarer til 20 pct. af byggeomkostningerne.