Fyns Amt Ørbækvej 100 5220 Odense SØ Att. Udvalgsformand Poul Weber Dato J.nr. : : 10. januar 2005 432 -5 Kære Poul Weber Tak for dit og Jørgen Henningsens fællesbrev af 11. november 2004 vedr   ø- rende motorvejens afslutning i Svendborg. I brevet anfører I, at Svendborg Kommune og Fyns Amt finder B -forslaget som den bedste løsning på afslutningen af motorvejen i Sven  dborg. Som bekendt, vurderede arbejdsgruppen, nedsat i forbindelse med projek- teringen af rute 9, Svendborgmotorvejens afslutning i Svendborg, at det skitseforslag til motorvejens afslutning i Svendborg, som lå til grund for anlægsloven, ikke er optimalt, og skitserede på den baggrund et ændring s- forslag, der kaldes ”Fo rslag med B-anlæg”. I Vejdirektoratets reviderede rapport om forslag til ændring af motorvejens afslutning i Svendborg beskrives to forskellige forslag til hvordan motorve- jen kan afsluttes. I ”Forslaget med ruderanlæg”, som Vejdirektoratet har indstillet som pri- mær løsning, føres motorvejen ind i den nuvæ  rende 4-sporede strækning af rute 9 ca. 500 m nord for Ring Nord som forudsat i anlæg  sloven, og de vestlige ramper i tilslutningsanlægget ved Ring   Nord flyttes længere mod vest. Hvis forslaget skal omfatte en forøgelse af frihøjden på de 5 broer, som   lægger begrænsninger på særtransporter med højt læs for vindmøllefabr i- kanten Vestas (tidligere Nicon) på Langeland og samtidig skal omfatte o p- sætning af støja   fskærmning, skønnes udgifterne ved denne løsning til i alt 77 mio.  kr. I ” Forslaget med B-anlæg”, som Vejdirektorate   t har indstillet som subsidi- ær løsning, øges frihøjden under Ring Nord og Faaborgvej til 4,5 m, idet Ring Nord skal overføres på en ny bro, og idet rute   9 sænkes under broen, der fører Faaborgvej over rute  9. I forslaget er indbygget en forhøjelse af 2 af  de førnævnte 5 broer. Endv   i- dere omfatter forslaget opsætning af støja   fskærmning. Hvis forslaget skal
Side 2 af 2 omfatte en forøgelse af frihøjden på alle 5 broer, skønnes udgifterne til denne løsning til i alt 107 mio. kr. Jeg har endnu ikke lagt mig endelig fast på , hvordan jeg mener Svend- borgmotorvejen bør afsluttes i Svendborg, men jeg kan oplyse, at alle aspekter i sagen naturligvis vil indgå i mine overvejelser, herunder de fo r- dele som kan være forbundet med ”Forslaget med B   -anlæg” og hensynet til vindmølletrans porterne. Jeg har også modtaget brev fra Rudkøbing Kommunes borgmester af 11. november d.å. om samme. Enslydende brev er derfor sendt til både Svendborg Kommunes borgmester Jørgen Henningsen og Rudkøbing Ko  mmunes borgmester Johan Norden. Med venlig hilsen Flemming Hansen