Fyns Amt
Ørbækvej 100
5220 Odense SØ
Att. Udvalgsformand Poul Weber
Dato
J.nr.
:
:
10. januar 2005
432
-5
Kære Poul Weber
Tak for dit og Jørgen Henningsens fællesbrev af 11. november 2004 vedr ø-
rende motorvejens afslutning i Svendborg.
I brevet anfører I, at Svendborg Kommune og Fyns Amt finder B -forslaget
som den bedste løsning på afslutningen af motorvejen i Sven dborg.
Som bekendt, vurderede arbejdsgruppen, nedsat i forbindelse med projek-
teringen af rute 9, Svendborgmotorvejens afslutning i Svendborg, at det
skitseforslag til motorvejens afslutning i Svendborg, som lå til grund for
anlægsloven, ikke er optimalt, og skitserede på den baggrund et ændring
s-
forslag, der kaldes Fo rslag med B-anlæg.
I Vejdirektoratets reviderede rapport om forslag til ændring af motorvejens
afslutning i Svendborg beskrives to forskellige forslag til hvordan motorve-
jen kan afsluttes.
I Forslaget med ruderanlæg,
som Vejdirektoratet har indstillet som pri-
mær løsning, føres motorvejen
ind i den nuvæ rende 4-sporede strækning af
rute 9 ca. 500 m nord for Ring Nord som forudsat i anlæg sloven, og de
vestlige ramper i tilslutningsanlægget ved Ring Nord flyttes længere mod
vest.
Hvis forslaget skal omfatte en forøgelse af frihøjden på de 5 broer, som
lægger begrænsninger
på særtransporter med højt læs for vindmøllefabr
i-
kanten Vestas (tidligere Nicon) på Langeland og samtidig skal omfatte o p-
sætning af støja fskærmning, skønnes udgifterne ved denne løsning til i alt
77 mio. kr.
I Forslaget med B-anlæg, som Vejdirektorate t har indstillet som subsidi-
ær løsning, øges frihøjden under Ring
Nord og Faaborgvej til 4,5 m, idet
Ring Nord skal overføres på en ny bro, og idet rute 9 sænkes under broen,
der fører Faaborgvej over rute 9.
I forslaget er indbygget en forhøjelse af 2 af de førnævnte 5 broer. Endv i-
dere omfatter forslaget opsætning af støja fskærmning. Hvis forslaget skal