Rudkøbing Kommune Rådhuset 5900 Rudkøbing Att. Borgmester Johan Norden Dato J.nr. : : 10. januar 2005 432 -5 Kære Johan Norden Tak for dit brev af 11. november 2004 vedrørende motorv ejens afslutning i Svendborg. I brevet anfører du, at Rudk øbing Kommune finder B -forslaget som den bedste løsning på afslutningen af motorvejen i Svendborg. Som bekendt, vurderede arbejdsgruppen, nedsat i forbindelse med projek- teringen af rute 9, Svendborgmotorvejens afslutning i Svendborg, at det skitseforslag til motorvejens afslutning i Svendborg, som lå til grund for anlægsloven, ikke er optimalt, og skitserede på den baggrund et ændring s- forslag, der kaldes ”Fo rslag med B-anlæg”. I Vejdirektoratets reviderede rapport om forslag til ændring af motorvejens afslutning i Svendborg beskrives to forskellige forslag til hvordan motorve- jen kan afsluttes. I ”Forslaget med ruderanlæg”, som Vejdirektoratet har indstillet som pri- mær løsning, føres motorvejen ind i den nuvæ  rende 4-sporede strækning af rute 9 ca. 500 m nord for Ring Nord som forudsat i anlæg  sloven, og de vestlige ramper i tilslutningsanlægget ved Ring   Nord flyttes længere mod vest. Hvis forslaget skal omfatte en forøgelse af frihøjden på de 5 broer, som   lægger begrænsninger på særtransporter med højt læs f or vindmøllefabr i- kanten Vestas (tidligere Nicon) på Langeland og samtidig skal omfatte o p- sætning af støja   fskærmning, skønnes udgifterne ved denne løsning til i alt 77 mio.  kr. I ” Forslaget med B-anlæg”, som Vejdirektoratet har indstillet som subsid   i- ær lø   sning, øges frihøjden under Ring   Nord og Faaborgvej til 4,5 m, idet Ring Nord skal overføres på en ny bro, og idet rute   9 sænkes under broen, der fører Faaborgvej over rute  9. I forslaget er indbygget en forhøjelse af 2 af de førnævnte 5 broer. Endv i- dere omfatter forslaget opsætning af støja   fskærmning. Hvis forslaget skal
Side 2 af 2 omfatte en forøgelse af frihøjden på alle 5 broer, skønnes udgifterne til denne løsning til i alt 107 mio. kr. Jeg har endnu ikke lagt mig endelig fast på, hvordan jeg mener Sven d- borgmotorvejen bør afsluttes i Svendborg, men jeg kan oplyse, at alle aspekter i sagen naturligvis vil indgå i mine overvejelser, herunder de fo r- dele som kan være forbundet med ”Forslaget med B   -anlæg” og hensynet til vindmølletransporterne. Jeg har også modtaget b rev fra Fyns Amt og Svendborg Kommune af 11. november d.å. om samme. Enslydende brev er derfor sendt til både udvalgsformand i Fyns Amt Poul Weber og Svendborg Kommunes borgmester Jørgen Henningsen. Med venlig hilsen Flemming Hansen