Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 5. januar 2005 004 - 15 Trafikudvalget har i brev af 17. november 2004 stillet mig følgende spørgsmål 79 (Alm. del   - bilag 100), som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægg  es i 5 eksemplarer. Spørgsmål 79: "Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 16. november 2004 fra Erik Schrøder, København N vedrørende sikkerhed i busser, jf. alm. del    - bilag 100." Svar: Først og fremmest vil jeg gentage min dybfølte medfølelse med de    pår ø- rende og ofrene fra busulykken i Euskirchen. Jeg vil samtidig takke kredsen af pårørende og ofre fra busulykken for forslagene, fremsendt til Trafikudvalget, til forbedring af sikkerheden ved kørsel med sovebusser. Forslagene omfatter: 1. Krav om at passagerlister udarbejdes før rejsen. 2. Krav om beredskabsplaner for ulykker. 3. Forbud mod at busselskabet selv må transportere pårørende ved uheld. 4. Kun relevante pårørende må tage af sted til et uheldssted med he   n- blik på at sikre hurtig hjemtransport af ofrene;  skal sikres af Euro- Alarm. 5. Branchen bør sikre en ordentlig forsikringsordning med overen s- stemmelse mellem skaden og erstatningspligten. 6. Hvis ikke branchen kan få sikret en forsikringsordning jf. 5, må der foretages et lovindgreb.
Side 2 af 4 7. Ved sovebuskørsel bør der   indføres krav om 2 vågne chauffører, hvoraf den ene fører tilsyn med chaufføren. 8. Liggende passagerer bør kunne spændes fast under søvn. 9. Alternativt bør sovebusrejser forbydes helt. 10.  Krav om mandskabslister, som efterfølgende kontrolleres af et statsstyret organ, med henblik på imødegåelse af snyd med kør e- skiver. 11.  Krav om certificerings- eller licensordning, ud over kørekort og d i- verse beviser, med henblik på at dokumentere erfaring som bu s- chauffør før udlandskørsel tillades. Vedrørende de første fire forslag   har jeg bedt Færdselsstyrelsen, som blandt andet udsteder tilladelser til buskørsel, om at iværksætte drøfte l- ser med organisationerne om initiativer på disse områder. Vedrørende fastspænding af liggende passagerer under søvn har Fær d- selsstyrelsen, som også  varetager krav til bussers indretning og udstyr, oplyst, at der desværre ikke findes egnede systemer hertil. De kendte systemer, som ambulancer for eksempel anvender, fastspænder en li  g- gende patient, som transporteres med hovedet i kørselsretningen og ove r kortere tidsrum, ved hjælp af to skulderstropper og en hoftegjord, altså ved hjælp af en art H  -sele. Da denne seletype kræver, at man ligger på ryggen, og bevirker at man ikke kan vende sig under søvn, er seletypen ikke egnet, selv om den sikkerhedsmæssi  gt er god. Som bekendt, har Færdselsstyrelsen indført skærpede krav til busser, blandt andet på baggrund af erfaringerne fra de tragiske uheld med s o- vebusser. De nye bestemmelser stiller krav om Sikkerhedsadskillelse mellem liggepladser. Kravet træder i kr  aft den 1. februar 2005. Synlig hastighedsmåler  – Kravet træder i kraft den 1. februar 2005. Et stabiliseringssystem - ESP -  som modvirker, at bussen skrider ud eller vælter. Nye turis  tbusser skal have ESP fra den 1. juli 2005, mens datoen for andre nye busser vil blive drøftet med branchen igen. Det er min forventning, at disse tiltag vil give et vigtigt bidrag til at øge sikkerheden for passagerer i sovebusser. Jeg er endvidere blevet oplyst om, at brancheorganisationerne på eget init i- ativ også har sat fokus på sikkerheden i sovebusser og vedtaget en han  d-
Side 3 af 4 lingsplan, der bl.a. indeholder at hastighedsgrænserne og hviletidsbeste  m- melserne skal overholdes. På den baggrund mener jeg, at passagerernes sikkerhed er forsvarli g. Forslagene nævnt under nr. 5, 6, 7, 10 og 11 vedrører trafikanters a   d- færd, ansvarsforsikringsforhold, køre   - hviletid og kørekort. Disse fo r- slag har jeg sendt til min kollega justitsministeren, da disse forslag hen- hører under Justitsministeriets område. Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af Trafikministeriets anmod- ning indhentet en udtalelse fra Rigspolitichefen for så vidt angår de dele af henvendelsen, som hører under Justitsmin isteriets område. Rigspolitichefen har blandt andet oplyst føl gende: ”Reglerne om køre  - og hviletid i vejtransport findes i Rådets foror dninger (EØF) 3820/85 og 3821/85 samt bekendtg  ø 1993 om arbejderbeskyttelse i vejtransport. Rådets forordning (EØF) 3820/85 opstiller i artikel 6 regler   ne for den mak- simale tilladte køretid samt i artikel 7 og 8 reglerne for pauser og hviletid. Forordningen fastsætter ikke krav til antal af førere eller medhjælpere i køretøjet, men artikel 8, stk. 2, beskriver betingelserne for hviletiden i tilfæ  lde, hvor køretøjet betjenes af 2 førere. Forordningerne er umiddelbart gældende i Danmark og i de øvrige medlemsst   ater i EU. For så vidt angår hjælpere og konduktører fremgår det af a rtikel 5, stk. 3, i Rådets forordning 3820/85/EØF, at minimumsalderen fas   tsættes   til det fyldte 18. år. Efter § 2 i den nævnte bekendtgørelse kan personer, der er fyldt 16 år og ansat hos arbejdsgivere, dog fungere som hjælpere ved i   n- denlandske transporter under nogle nærmere angivne beti  ngelser.   For så vidt angår kontrol med overhol  delsen af reglerne om køre - og hvile- tid fremgår det af § 1 i bekendtgørelsen, at tilsynet med ove  rholdelsen af forordningerne udføres af Arbejdstilsynet (nu Rigspol itichefen) og politiet. Kontrollen foregår i dag dels som en virkso mhedskontrol, dels i forbindel- se med politiets løbende kontrol på la  ndevejen. Ved kontrollen foretages en gennemgang af virksomhedens eller fø diagramark med henblik på at konstatere eventuelle overtr æ  delser af køre - og hviletidsreglerne. Det vil som udgangspunkt ved kontrol af diagramar- kene være muligt at fastslå, hvorvidt der har v   æ  ret en eller flere førere af køret ø
Side 4 af 4 Rigspolitichefen kan endvidere oplyse, at der for tiden arbejdes med im- plementering af den digitale fartskriver, der vil medføre en forbedret m u- lighed for kontrol med overholdelsen af reglerne. For så vidt angår krav til føreren kan Rigspolitichefen oplyse, at der i fo   r- bindelse med erhvervsmæssig personbefordring er krav om kørekort til k   a- tegori D samt kørekort til erhvervsmæssig personbefo   rdring. Det følge r endvidere af § 2, stk. 3, i bekendtgørelse nr. 1068 af 1. december 2000 om uddannelse af visse førere af køretøjer i vejtransport, at førere af dansk in d- registrerede køretøjer i international pe  rsonbefordring skal være fyldt 23 år, være i besiddelse af h   vidt og blåt kvalifikationsbevis samt godtgøre, at de i mindst to år samme nlagt har virket som førere af køretøjer i god   s- transport, hvis største tilladte totalvægt er over 3,5 tons, eller som førere af køretøjer til personbefo  rdring. Der er ikke herudover krav om særlig køreerfaring ved erhvervsmæssig personbefordring.” Med venlig hilsen Flemming Hansen