Trine Winther Winther Rejser Att. [email protected] Dato J.nr. : : 14. december 2004 004 - 000009 Kære Trine Winther Tak for dine breve af 12. november og 1. december 2004, hvor du redegør for dine synspunkter vedr. sovebusser og sikkerhed. Du argumenterer i dit brev af 12. november for, at sovebusser ikke bør fo r- bydes. Som du sikkert ved, har jeg på baggrund af Færdsel   sstyrelsens grundige redegørelse om sovebusser besluttet, at der ikke skal indføres fo  r- bud mod sovebusser. Hvis du har lyst til at læse redegørelsen, kan du finde den på Færdselsstyrelsens hje   mmeside www.fstyr.dk. Der bliver derimod fremover stillet skærpede sikkerhedsmæssige krav til sovebusser. Fra 1. februar 2005 skal sovebusser være fo  rsynet med sikker- hedsadskillelser ved liggepladser for at øge sikkerheden, hvis uheldet sku l- le være ude, eksempelvis ved en hård opbremsning eller en kollision. De   s- uden skal sovebusser fra samme dato forsynes med et display, der er an- bragt synligt for passagererne og som viser passagererne, hvilken hastighed bussen kører med. Fra 1. juli 2005 skal turistbusser være forsynet med ESP (Elektronisk Stabilitets Program) der forhindre udskridning.   Færdselsstyrelsen har vurderet, at med disse sikkerhedsforanstal  tninger vil sikkerheden for passagerer i sovebusser være på samme niveau som si   k- kerheden i busser, hvor passagererne sidder med sikkerhedsseler . Du foreslår endvidere, at der indføres en særlig certificering for busvog n- mænd, der udfører langturskø rsel. Adgangen til busvognmandserhvervet er reguleret i Rådets direktiv 96/26/EF af 29. april 1996, som ændret ved Rådets d   irektiv 98/76/EF. Der følger heraf tre grundlæggende krav i forbindelse med adgangen til erhve   r- vet, nemlig hæderlighed, økonomisk evne og fag   lig dygtighed.   Der er tale om minimumskrav, hvor medlemsstaterne kan vælge at stille flere og/eller strengere krav, end direktivet foreskriver. Vi har i Danmark valgt at stille skærpede krav til faglig dygtighed ved udover en obligatorisk prøve at still e krav om gennemførelse af et forudgående kursus. Tilsvare  n-
Side 2 af 2 de gør sig gældende for så vidt angår økonomisk evne, idet der er indført et højere krav end det i direktivet angivne min imumsniveau til egenkapital. Formålet med at indføre de skærpede krav har v æret at sk  abe grundlag for en sundere og bedre funderet busvognmandsbranche i Danmark. Disse skæ  rpede danske krav stilles til alle busvognmænd uanset arten af den kørsel, der udføres. Jeg finder ikke på nuværende tidspunkt grundlag for yderligere skærpelse   af kravene for en særlig gruppe busvognmænd. Jeg har i øvrigt med tilfredshed noteret mig, at branchen selv har taget no g- le gode initiativer med henblik på at øge trafiksikkerheden ved turistkørsel. Jeg har bl.a. fået oplyst, at Danmarks Rejsebureau Foren ing, Specialarbej- derforbundet i Danmark og Danske Busvognmænd er blevet enige om en 3-punkts handlingsplan, der indeholder anvendelse af standardkontrakter, der sikrer ansvarsfordeling mellem transportkøber, transportsælger og chauffør, bedre kørselsplan  lægning og konsekvent overholdelse af køre   - og hviletidsregler. I dit brev af 1. december 2004 spørger du om forholdet mellem de tyske og de danske regler samt om de initiativer, som jeg vil tage i den forbindelse. Jeg har netop orienteret Folketingets Trafikudvalg herom. Som svar på d i- ne spørgsmål vil jeg derfor vedlægge den redegørelse, som jeg har givet til Trafikudvalget Med venlig hilsen Flemming Hansen ./.