Talepapir til besvarelse af Trafikudvalgets samrådsspørgsmål F Spørgsmål F ”Ministeren bedes redegøre for, hvor langt EU er kommet i standardiseringsarbejdet med signalsystemet, samt hvilke standarder der endnu mangler at blive fastlagt og hvordan det kan håndteres, hvis man vælger at udskifte hele signalsystemet på en gang?” Svar EU’s standarder på området udarbejdes i form af Tekniske Specifikationer for Interoperabilitet, i daglig tale TSI’er. Disse er opdelt i TSI’er for højhastighedsbaner og TSI’er for konventionelle baner. Da Danmark udelukkende har konventionelle baner, er det kun TSI’er i relation til konventionelle baner, der har betydning for Danmark. Standardiseringsarbejdet i EU indenfor signal- og sikringsanlæg fokuserer hovedsagelig på de delsystemer, hvor der er tekniske, fysiske eller operationelle grænsesnit mellem infrastrukturen og det rullende materiel. I forhold til sikrings- og signalsystemer er der to vigtige TSI’er under udarbejdelse. Det drejer sig om en TSI for ”Styringskontrol og signaler” og
Side 2 af 3 Fejl! Ukendt argument for parameter. en TSI for det, der i den engelske version hedder ”operation”, og som på dansk kan forventes at blive oversat til TSI for ”drift”. TSI’en for ”Styringskontrol og signaler” stiller krav om brug af ETCS (dvs. det fælleseuropæiske togkontrolsystem) og GSM-R (der er en fælleseuropæisk togradio). Hvis det bliver besluttet at gennemføre en totaludskiftning af sikringsanlæg, skal disse kunne arbejde sammen med ETCS og GSM-R. TSI’en for ”Styringskontrol og signaler” forventes vedtaget sidst i denne måned. TSI’en vedrørende ”Drift” omfatter trafikale regler og betjeningsforhold for de fælleseuropæiske systemer. De trafikale regler er primært regler som lokomotivførere skal følge, og altså ikke regler i forhold til sikringsanlæg. Denne TSI forventes godkendt i foråret 2005. Der foregår herudover en del standardiseringsarbejde i Europa på frivillig basis. Disse standarder vil dog for langt hovedpartens vedkommende være frivillige at anvende. Til sidst kan jeg nævne, at der er to ”tunge” område r inden for signal- og sikringsanlæg, som der foreløbigt ikke er europæiske standarder for, og som der heller ikke nu er udsigt til, at der vil
Side 3 af 3 Fejl! Ukendt argument for parameter. komme standarder for. Det ene område vedrører de ydre signalers visning, mens det andet vedrører den software i sikringsanlæggene, der oversætter og fortolker de trafikale regler. Selvom det nok ville betyde, at sikringsanlæggene blev noget billigere, hvis man fik standardiseret på disse områder, er det nogle områder, hvor det vurderes at være meget vanskeligt at få en standardisering igennem.