Talepapir til besvarelse af Trafikudvalgets samrådsspørgsmål C Spørgsmål C ”Hvornår er ministeren klar med et beslutningsforslag for udskiftning af signaler og sikringssystemer – og er der planer om allerede nu at igangsætte et pilotprojekt?” Svar Med trafikforliget fra november 2003 er der som bekendt indgået en økonomisk rammeaftale for Banedanmark for 2005 til 2006 med sigtelinier for de efterfølgende 8 år. Til grund for trafikforliget og rammeaftalen lå der et omfattende beslutningsgrundlag på sporområdet baseret på en ekstern konsulentanalyse af sporanlæggene. Et tilsvarende veldokumenteret beslutningsgrundlag var der ikke på de øvrige anlægsområder, herunder på signalområdet. Det var en af hovedgrundene til, at man i første omgang lavede en rammeaftale for kun to år. Derfor blev det aftalt, at rammeaftalen skal genforhandles til efteråret 2005.
Side 2 af 3 Fejl! Ukendt argument for parameter. Til brug herfor udarbejdes der et grundigt og dækkende beslutningsgrundlag for de forskellige områder inden for jernbaneinfrastrukturen. Dette skal munde ud i, at der senest til efteråret 2005 er tilvejebragt et beslutningsgrundlag for en rammeaftale for Banedanmark for årene efter 2006. Dette beslutningsgrundlag vil også omfatte en strategi for en håndtering af Banedanmarks sikringsanlæg. På nuværend e tidspunkt - hvilket dog fortsat er meget tidligt i denne proces - er der noget, der tyder på, at den strategi, der hidtil er lagt op til på sikringsområdet, er utilstrækkelig, og at det kan være en fordel at intensivere udskiftningen af sikringsanlæg. Hvad angår spørgsmålet om iværksættelsen af et pilotprojekt, mener jeg dette er for tidligt at tage stilling til. Det ligger dog i sagens natur, at et pilotprojekt for en samlet udskiftning vanskeligt lader sig gøre. Jeg tillader mig igen at gå ud fra, at det er en sådan strategi, Trafikudvalget sigter til i spørgsmålet. Den strategi, der indgår i rammeaftalen for 2005 - 2006 indebærer dog, at der gennemføres en strækningsvis udskiftning af sikringsanlæg frem for som førhen en punktvis udskiftning af anlæg. En sådan strækningsvis udskiftning er
Side 3 af 3 Fejl! Ukendt argument for parameter. væsentlig mere økonomisk effektiv. Og Banedanmark vurderer, at fejlantallet på en sådan fornyet strækning kan reduceres til i størrelsesordenen en ¼ del til en 1/5 del. Jeg kan dog nævne, at nogle af de forhold, der nu undersøges ved en evt. samlet udskiftning, er, om man skal foretage udskiftningen i nogle store sammenhængende geografiske områder ad gangen. Endvidere undersøges muligheder for at lade et privat foretagende forestå udskiftningen af sikringsanlæggene og derefter også drive anlæggene i en periode. Når denne periode så er slut, vil anlæggene naturligvis skulle overdrages til Banedanmark. Dette er imidlertid alt sammen forhold, der nu skal undersøges nærmere.