Talepapir til besvarelse af Trafikudvalgets samrådsspørgsmål B Spørgsmål B ”Hvordan vurderer ministeren, Dansk Jernbane Forbunds Formand, Ulrik Salmonsens forslag til finansiering af fornyelsen af jernbanesignalerne, jf. omtalen heraf i flere dagblade den 17.-18. oktober 2004?” Svar Jeg skal nu svare på de spørgsmål Trafikudvalget har stillet mig vedrørende udskiftning af sikringsanlæg. Jeg beklager, hvis det ikke vil være muligt for mig at bibringe sagen så meget nyt, siden jeg var i samråd om sikringsanlæg den 1. oktober i år. Jeg er bekendt med det forslag, der er kommet fra formanden for Dansk Jernbaneforbund, Ulrik Salmonsen, om finansiering af en totaludskiftning af sikringsanlæg på jernbanenettet. Som jeg har hørt det, foreslår Ulrik Salmonsen, at Banedanmark gives privat låneadgang og låner de penge, det vil koste at udskifte samtlige sikringsanlæg. Det er et spændende forslag synes jeg, og som bekendt en model, der er blevet anvendt i
Side 2 af 2 Fejl! Ukendt argument for parameter. forbindelse med andre store trafikinfrastrukturinvesteringer. Men det er også en model, der rummer store risici. En af risiciene er, at der – pga. uforudsigeligheden ved sådanne lånearrangementer  – risikeres at blive overført en regning til kommende generationer. Derfor skal en totaludskiftning, og hvordan det i givet fald vil kunne finansieres, da også nu undersøges omhyggeligt. Derudover mener jeg ikke, at det er tidspunktet at begynde at melde ud, hvordan man – såfremt det besluttes at foretage en totaludskiftning af sikringsanlæggene som spørgsmålet jo  sigter til – konkret vil finansiere det. Det er både for tidligt, og at tage tingene i den omvendte rækkefølge.