Notat
Dato
J.nr.
Sagsbeh.
Org. enhed
:
:
:
:
11. november 2004
740-33
JHo, lokaltelefon 2 43 38
3. Kontor
Spørgsmål og svar vedrørende en fast forbindelse over Femern Bælt i
relation til Jyllands-Postens artikler den 7. og den 10. november 2004
1. Hvor sikkert er skønnet over anlægsomkostningerne ?
Anlægsbudgettet for Femern Bælt forbindelsen er baseret på en forudsætning om,
at projektet udføres som en skråstagsbro med en firesporet motorvej og to
jernbanespor. En skråstagsbro er en gennemprøvet brotype, svarende til den, der
kendes fra Øresundsbron. De realiserede byggeomkostninger fra Øresundsbron har
bl.a. ligget til grund for anlægsbudgettet for Femern Bælt projektet, der således har
kunnet udarbejdes med en rimelig stor grad af sikkerhed.
Professor Bent Flyvbjerg nævner i sin rapport fra juni 2004 Procedures for
Dealing with Optimism Bias in Transport Planning i alt 12 tekniske grunde til, at
transportinfrastrukturprojekter overskrider budgetterne. De fleste af disse er
imidlertid kun af begrænset relevans for Femern projektet. Det gælder f. eks.
ekspropriationsomkostninger, idet der stort set ikke skal eksproprieres til projektet.
Ligeledes nævnes ny og uprøvet teknologi. Femern projektet vil som nævnt bygge
på velkendt teknologi. Derimod er der på nuværende tidspunkt en vis, men dog
begrænset, risiko, hvad angår de geotekniske forhold i Femern Bælt.
De direkte byggeomkostninger er beregnet til 25 mia. kr. Hertil kommer 5 mia. kr.
i reserver til uforudsete omkostninger, d.v.s. at reserverne svarer til 20 pct. af
byggeomkostningerne.
For projektets rentabilitet er det desuden af betydning, hvor stor støtte projektet vil
få fra EU. Meget tyder på, at EU vil støtte projektet med op til 20 pct. af
anlægsomkostningerne. I rentabilitetsberegningerne er der i dag kun regnet med
EU-tilskud på 10 pct. Det betyder, at det er meget tænkeligt, at projektets økonomi
vil blive styrket med yderligere 2 ½ - 3 mia. kr.