Bo Skov Landsforeningen af Bilsagkyndige Valmuebakken 43 2625 Vallensbæk Dato J.nr. : : 11. november 2004 411 - 32 Kære Bo Skov Tak for din henvendelse af 25. oktober 2004. Du anfører, at du er bekymret over Fær  dselsstyrelsens udkast til bekendtgørelse om synsvirksomheder, særligt for så vidt angår uddannelsesniveauet. Det fremgår af lovforslaget om godkendelse og syn af køretøjer, at udda   n- nelsesniveauet for synspersonale i de kommende synsvirksomheder skal svare til det niveau, der er gældende h  os Statens Bilinspektion i dag.   Det betyder dog ikke, at uddannelseskravene skal indeholde krav om efter- følgende sidemandsoplæring el.lign. Baggrunden herfor er, at en nyetabl   e- ret synsvirksomhed altovervejende ikke vil have mulighed for at gennem- føre et  sådant forløb. Et sådant krav vil derfor alt andet lige    virke som en barriere for, at der kommer fair konkurrence på synsmark edet. Færdselsstyrelsen har oplyst, at der i forbindelse med høringen om de kommende regler, herunder uddannelseskrav for synsvirksomheder, er yt- ret ønske om, at de ko mmende uddannelseskrav kommer til at indeholde krav om et praktisk uddannelsesforløb. Færdselsstyrelsen er i øjeblikket ved at vurdere de indkomne høringssvar, men har over for mig oplyst, at uddannelseskravene vil blive ændret således, at der udover et teoretisk u   d- dannelsesforløb også vil indgå et praktisk forløb i form af praktisk træning i synsarbejde, gennemført på uddannelsesinstitutionen. Ud  dannelserne vil fortsat indeholde krav om erfaringsopsamling i forbindelse med periodiske syn, førend man kan opnå tilladelse til at genne  mføre alle syn. De kommende uddannelseskrav til synspersonale vil således både indeho  l- de krav om en 4-årig mekanikeruddannelse samt en efterfølgende pra  k- tisk/teoretisk uddannelse i syn af køre tøjer.   Med venlig hilsen Flemming Hansen