Bo Skov
Landsforeningen af Bilsagkyndige
Valmuebakken 43
2625 Vallensbæk
Dato
J.nr.
:
:
11. november 2004
411
-
32
Kære Bo Skov
Tak for din henvendelse af 25. oktober 2004. Du anfører, at du er bekymret
over Fær dselsstyrelsens udkast til bekendtgørelse om synsvirksomheder,
særligt for så vidt angår uddannelsesniveauet.
Det fremgår af lovforslaget om godkendelse og syn af køretøjer, at udda n-
nelsesniveauet for synspersonale i de kommende synsvirksomheder skal
svare til det niveau, der er gældende h os Statens Bilinspektion i dag.
Det betyder dog ikke, at uddannelseskravene skal indeholde krav om efter-
følgende sidemandsoplæring el.lign. Baggrunden herfor er, at en nyetabl e-
ret synsvirksomhed altovervejende ikke vil have mulighed for at gennem-
føre et sådant forløb. Et sådant krav vil derfor alt andet lige virke som en
barriere for, at der kommer fair konkurrence på synsmark edet.
Færdselsstyrelsen har oplyst, at der i forbindelse med høringen om de
kommende regler, herunder uddannelseskrav for synsvirksomheder, er yt-
ret ønske om, at de ko mmende uddannelseskrav kommer til at indeholde
krav om et praktisk uddannelsesforløb. Færdselsstyrelsen er i øjeblikket
ved at vurdere de indkomne høringssvar, men har over for mig oplyst, at
uddannelseskravene vil blive ændret således, at der udover et teoretisk u d-
dannelsesforløb også vil indgå et praktisk forløb i form af praktisk træning
i synsarbejde, gennemført på uddannelsesinstitutionen. Ud dannelserne vil
fortsat indeholde krav om erfaringsopsamling i forbindelse med periodiske
syn, førend man kan opnå tilladelse til at genne mføre alle syn.
De kommende uddannelseskrav til synspersonale vil således både indeho l-
de krav om en 4-årig mekanikeruddannelse samt en efterfølgende pra k-
tisk/teoretisk uddannelse i syn af køre tøjer.
Med venlig hilsen
Flemming Hansen