Skatteministeriet J.nr.  2004-518 - 0118 Den Spørgsmål    65 Til Folketingets Trafikudvalg Hermed fremsendes svar på spørgsmål nr.   65 af 4. november 2004. (Alm. del). Kristian Jensen /John Fuhrmann
Spø rgsmål: Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 4. november 2004 fra Jes Aabo, Ugerløse vedrørende ændring af grænsen for privatkørsel fra 4 ton totalvægt til 6 ton totalvægt, jf. alm. del   - bilag 70. Svar: Jes Aabo anfører i sin henvendelse, at der e r et behov for at åbne mulighed for privat kørsel i biler af pick -up type indrettet med sættevognsskammel og en tilladt totalvægt  mellem  4  og  6  ton  til  brug  dels  som  trækkende  køretøj  for  større sættevognslignende campingvogne og hestetrailere og dels til   privat kørsel i øvrigt. Baggrunden for Jes Aabos forslag er et ønske om at campere på denne måde og eventuelt indføre sættevognslignende campingvogne og hestetrailere her til landet. Indledningsvist  bemærkes,  at  den  lavere  registreringsafgift  for  mindre    lastbiler mellem 2 og 4 ton tilladt totalvægt ikke som udgangspunkt er tiltænkt køretøjer til ren privat anvendelse. Dette er dog modificeret, idet det er muligt, at lade sådanne mindre  lastbiler registrere til ren privat anvendelse mod betaling af et tillæg til vægtafgiften på 5.040 kr. årligt. Af hensyn til, at ikke alle erhvervsdrivende har økonomisk baggrund for at anskaffe både en personbil og en mindre lastbil er det endvidere muligt at lade lastbilen registrere til blandet erhvervsmæssig og privat anvendelse mod betaling af et årligt tillæg på det halve af tillægget for ren privat anvendelse. Godt 16 pct. af de varebiler og mindre lastbiler, hvor anvendelsen er registreret, er registreret til ren privat anvendelse. Efter det for mig oplyste, er det dertil min opfattelse, at Jes Aabo må have overset de muligheder, der allerede er efter den nugældende lovgivning. En lastbil med en tilladt  totalvægt  på  mellem  3,5  og  4  ton  må  nemlig  anvendes  som  trækkende køretøj for påhængskøretøjer, der har en tilladt t otalvægt på op til 1,5 gange deres egen tilladte totalvægt. Det betyder, at Jes Aabo inden for rammerne af gældende lovgivning, kan registrere en lastbil af pick-up type påmonteret sættevognsskammel og  en  tilladt  totalvægt  på  mellem  3,5  og  4  ton,  tilkoble     en  sættevognslignende campingvogn eller hestetrailere med en tilladt totalvægt på 5,25    –6 ton og dermed have et vogntog med en tilladt totalvægt på mellem 8,75 og 10 ton. Henset til intentionerne i afgiftslovgivningen, når det gælder biler til godstranspo   rt, og i betragtning af den smidighed som reglerne allerede rummer, mener jeg ikke der er baggrund for at fremme Jes Aabos forslag.