Bornholms Regionskommune Postboks 190 3700 Rønne Att. Regionsborgmester Thomas Thors Kopi til: Trafikstyrelsen for jernbane og færger MF Thor Gunnar Kofoed MF Jeppe Kofod Dato J.nr. : : 5  . november 2004 354-35 Kære Thomas Thors Tak for dine breve af 19. oktober og 28. oktober 2004. Det er naturligvis forståeligt, at du og Kontaktrådet lægger stor vægt på, at der i forhold til den samfundsbegrundede færgebetjening af Bornholm findes et svar på spørgsmålet om reservekapaciteten ved et eventuelt nedbrud af hurtigfærgen ”Villum Clausen” er tilstrækkelig. Grundlæggende forstår jeg ikke, hvorfor spørgsmålet om tilstrækkelig reservekapacitet først kommer op nu. Udbudsbetingelserne har været kendt for Kontaktrådet i en lang periode, uden at dette har givet anledning til, at der er blevet sat spørgsmålstegn ved den valgte løsning. I juli 2003 skrev jeg i et indlæg i Bornholms Tidende, at der på en række dage kunne være kapacitetsproblemer, uden at dette på nogen måde gav anledning til bemærkninger fra Kontaktrådets side. Derfor har jeg indtil for nyligt været af den opfattelse, at bornholmerne ikke var utilfredse med den kapacitet, som Bornholmstrafikken råder over efter 1. maj 2005. Du nævner i dit brev, at Trafikstyrelsen ikke har kunnet tilbagevise Bornholmstrafikkens tal. Som jeg ser det, så er den igangværende dialog ikke fokuseret på, hvorvidt tallene på den ene eller den anden side af bordet er rigtige eller forkerte, men derimod på at opnå en fælles forståelse af de forudsætninger, der skal lægges til grund for Bornholmstrafikkens dispositioner ved ”Villum Clausens” nedbrud. Der foregår p.t. en teknisk afklaring mellem Bornholmstrafikken og Trafikstyrelsen, således at størrelsen af det reelle problem kan identificeres. Når Trafikstyrelsens og Bornholmstrafikkens endelige vurdering foreligger, vil jeg vurdere sagen nærmere, herunder om der er behov for eventuelle omprioriteringer inden for rammerne af det nuværende forlig. Jeg noterer mig, at du finder det uhensigtsmæssigt, at færgen ”Jens Kofo ed” er
Side 1 af 3 solgt inden der er fundet en forståelse for omfanget af eventuelle kapacitetsproblemer. Som det pr. telefon blev oplyst dig tirsdag den 26. oktober 2004, er der flere årsager til at salget, trods den manglende afklaring, alligevel har fundet sted. Salget af ”Jens Kofoed” er en økonomisk forudsætning for at Bornholmstrafikken har kunnet investere i de nye Ro-Pax-færger, der fra 1. maj 2005 vil sejle mellem Rønne og Køge. Det vil indenfor de fastlagte økonomiske rammer ikke være muligt både at fastholde ”Jens Kofoed” og de nye Ro-Pax-færger. Herudover vil fastholdelsen af ”Jens Kofoed” medføre betydelige driftsomkostninger, der efter min mening slet ikke står mål med behovet for reservekapacitet. For mig at se vil en anvendelse af ”Jens Kofoed” som reservekapacitet derfor under alle omstændigheder være urealistisk. Før der ligger en endelig beskrivelse af eventuelle kapacitetsproblemer, har jeg ikke mulighed for at tage stilling til Kontaktrådets 3 resterende løsningsforslag. Jeg vil dog gerne påpege, at spørgsmålet vedrørende udbygningen af Ro-Pax-færgerne tidligere har været behandlet af Trafikstyrelsen, og at Trafikstyrelsen i den forbindelse konkluderede, at en sådan udvidelse vil være i strid med ligebehandlingsprincippet og udbudsreglerne. Jeg kan forstå, at der på enkelte dage i skuldersæsonen vil kunne opstå kapacitetsproblemer, idet Bornholmstrafikken i kontrakten ikke er forpligtet til at indsætte reservekapacitet indenfor de første 24 timer. Hvis dette er tilfældet, vil jeg inden for de foreliggende juridiske og økonomiske rammer være indstillet på at arbejde for, at varslingstiden på ”Povl Anker” kan nedsættes på disse kritiske dage. Du anmoder på kontaktrådets vegne om et hurtigt møde. Jeg vil derfor foreslå, at vi afholder et møde med Kontaktrådets formandskab den 8. december 2004 kl. 16.00 – 17.00. Du bedes venligst kontakte ministersekretæren og bekræfte, hvorvidt dette vil kunne lade sig gøre. Jeg håber, at vi i løbet af kort tid finder en fælles forståelse for problemets omfang, således at bornholmerne kan få vished for at der, selv om ”Villum Clausen” bryder ned, vil være en tilfredsstillende sejlads til og fra Bornholm. Med venlig hilsen Flemming Hansen