Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 30.november 2004 602-956 Trafikudvalget har i brev af 4. november 2004 stillet mig følgende spørgsmål 63 (Alm. del - bilag Spørgsmål 63), som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer. Spørgsmål 63: "Ministeren bedes redegøre for, på hvilke punkter Banedanmark har tilpasset projektet med opgradering af Grenåbanen efter høringsfasen på foranledning af borgere bosat som naboer til banen i Risskov-området. Finder ministeren, at der har været en tilfredsstillende høringsproces, og at den har givet borgerne reel mulighed for at påvirke projektet?" Svar: Jeg kan orientere Trafikudvalget om, at Banedanmark efter det første møde med borgerne i sagen har vurderet de indkomne forslag og foretaget en samlet afvejning af borgernes ønsker, de vejtekniske forhold og de fredningsmæssige restriktioner. Denne proces har medført det forslag, som foreligger i dag, hvor overkørsel 229 ændres til en stiovergang, hvor overkørsel 228 lukkes helt, og hvor overkørsel 227 sikres med signaler og automatiske bomme. På denne baggrund ønskede både Århus kommune og Banedanmark, at der blev afholdt et afrundende møde for de beboere nærmest overkørslerne, som i det daglige vil få ændrede adgangsforhold til offentlig vej. Formålet var at give disse naboer mulighed for at høre baggrunden for det nye forslag og ikke mindst give bemærkninger hertil. Dette møde blev afholdt i november 2004, og borgerne har fået mulighed for at kommentere løsningsforslaget i 14 dage. Jeg er opmærksom på, at den fremlagte løsning ikke tilfredsstiller alle borgere i området, men jeg mener, at Banedanmark har gjort sit bedste for at inddrage borgernes ønsker. F.eks. er løsningen for overkørsel 229 og 228 ændret, således at den stiovergang, der var tiltænkt at skulle etableres i overkørsel 228, nu etableres i overkørsel 229 efter ønske fra naboerne til disse overkørsler. Med venlig hilsen
Side 1 af 2 Flemming Hansen