Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 30. november 2004 409 - 81 Trafikudvalget har i brev af 4. november 2004 stillet mig følgende spørg  s- mål 62 (Alm. del  - spørgsmål 62), som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer. Spørgsmål 62: "Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 1. november 2004 fra Ni- els Jørgen Jensen, Hadsund vedrørende strukturreformen på vejområdet, jf. alm. del – bilag 67" Svar: Niels Jørgen Jensen giver i sin henvendelse udt ryk for undren over den model, som regeringen i forbindelse med kommunalreformen sammen med Dansk Folkeparti er nået til enighed om at indføre på vejområdet. Jeg kan for så vidt angår baggrunden for den valgte model oplyse, at jeg overordnet er enig i, at amterne generelt – lig   esom i øvrigt kommunerne  – i dag udfører et godt og seriøst stykke arbejde på vejområdet. Når regeringen alligevel har ønsket at forenkle vejsektoren ved at skabe en model med kun to vejbestyrelsesniveauer, skyldes det, at der på den  måde kan sikres en større borgernærhed og en større faglighed i se ktoren, samlet betragtet. Samtidig vil der ske en hensigtsmæssig samling af hele det ove  r- ordnede vejnet hos kun én myndighed. Den nuværende tredeling af vejbestyrelsesansvaret med staten, a  mterne og de mange kommuner giver i en række tilfælde ikke tilstrækkeligt store fa g- lige miljøer i de enkelte forvaltningsenheder. Det er et problem, som fo r- ventes at blive større, efterhånden som de trafikale og teknologiske udfo  r- dringer, som sektoren bliver mødt med, vokser. Det problem vil reformen bidrage til at råde bod på. Vejsektoren vil hermed overordnet stå bedre rustet til at møde fremtidens udfordringer. ./.
Side 2 af 2 Der udtrykkes i Niels Jørgen Jensens henvendelse bekymring for komm u- nernes grundlag for at varetage de opgaver, der med reformen overføres fra amterne. Jeg skal i den forbindelse påpege, at der med aftalen om kommunalrefo r- men netop er lagt op til, at kommunerne skal overtage de nuværende amt  s- veje, som har lokalt præg   – dvs. veje med lave trafikmæ ngder og mange vejadgange. Kommunerne vil dermed overtage den del af amtsvejene, der minder mest om den type veje, som kommunerne allerede administrerer i dag. Samtidig vil sammenlægningerne af de mindre kommunale enheder og overførslen af medarbejdere fra amterne betyde, at der vil opnås et kompetenceløft i vejforvaltningerne, og de nye kommuner vil dermed alt andet lige kunne løfte større o  pgaver.   Regeringen har således positive forventninger til kommunernes e vne til at løfte de nye opgaver. Et andet aspekt, der berøres i Niels Jørgen Jensens henvendelse, er hvorl  e- des amternes nuværende opgaver kan koordineres i den nye struktur. Jeg kan i den forbindelse oplyse, at der under Trafikministeriet er nedsat et antal arbejdsgrupper med deltagelse af henholdsvis amter og kommuner, med den opgave at identificere og koordinere fremgangsmåder til løsning af problemer af denne type. Det er forventningen, at de koordinationsmæssige problemer, som omfo  r- delingen af vejene og overgangen fra tre til to forvaltningsled måtte afste d- komme, vil kunne identificeres og løses igennem et sådant konstruktivt samarbejde. Med venlig hilsen Flemming Hansen