Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
30. november 2004
409
-
81
Trafikudvalget har i brev af 4. november 2004 stillet mig følgende spørg s-
mål 62 (Alm. del - spørgsmål 62), som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 62:
"Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 1. november 2004 fra Ni-
els Jørgen Jensen, Hadsund vedrørende strukturreformen på vejområdet, jf.
alm. del bilag 67"
Svar:
Niels Jørgen Jensen giver i sin henvendelse udt ryk for undren over den
model, som regeringen i forbindelse med kommunalreformen sammen med
Dansk Folkeparti er nået til enighed om at indføre på vejområdet.
Jeg kan for så vidt angår baggrunden for den valgte model oplyse, at jeg
overordnet er enig i, at amterne generelt lig esom i øvrigt kommunerne i
dag udfører et godt og seriøst stykke arbejde på vejområdet.
Når regeringen alligevel har ønsket at forenkle vejsektoren ved at skabe en
model med kun to vejbestyrelsesniveauer, skyldes det, at der på den måde
kan sikres en større borgernærhed og en større faglighed i se
ktoren, samlet
betragtet. Samtidig vil der ske en hensigtsmæssig samling af hele det ove r-
ordnede vejnet hos kun én myndighed.
Den nuværende tredeling af vejbestyrelsesansvaret med staten, a mterne og
de mange kommuner giver i en række tilfælde ikke tilstrækkeligt store fa
g-
lige miljøer i de enkelte forvaltningsenheder. Det er et problem, som fo r-
ventes at blive større, efterhånden som de trafikale og teknologiske udfo r-
dringer, som sektoren bliver mødt med, vokser. Det problem vil reformen
bidrage til at råde bod på.
Vejsektoren vil hermed overordnet stå bedre rustet til at møde fremtidens
udfordringer.
./.