Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
30. november 2004
463-16
Trafikudvalget har i brev af 28. oktober 2004 stillet mig følgende spørgsmål 52
(Alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 52:
"Vil ministeren i forlængelse af sin besvarelse af udvalgets spørgsmål 13 oplyse,
hvilke konkrete hensyn, der taler for at nedlægge overkørsel 228, når der tages i
betragtning, at Banedanmark tidligere har anbefalet en opretholdelse, at der alene
er tale om 8 berørte husstande, og at en nedlæggelse vil have store konsekvenser
for både fredninger og rekreative værdier i området?"
Svar:
Jeg er opmærksom på, at der ved projekter som dette må ske en afvejning af
hensyn og modsatrettede interesser. Der må således f.eks. både tages hensyn til
overkørslens naboer og trafikanternes sikkerhed. Ved dette projekt er der også
både fredninger og rekreative værdier at tage hensyn til.
For så vidt angår de rekreative interesser har jeg noteret mig, at der efter projektets
gennemførelse vil være mulighed for at passere overkørsel 229, der ligger ca. 100
meter vest for overkørsel 228, til fods. Ved overkørsel 229 vil der blive opsat et
stibomanlæg. For så vidt angår fredninger i området kan jeg oplyse, at projektet
kun gennemføres i sin nuværende udformning hvis fredningsmyndighederne enten
konkluderer, at fredningen ikke berøres, eller at der kan gives dispensation fra
fredningen.
For at forbedre sikkerheden i området er det nødvendigt at gennemføre et projekt,
som har visse ulemper for lokalområdet. Jeg mener dog, at der med den foreslåede
løsning kan opnås en trafikal mere sikker løsning med relativt begrænsede indgreb
i området.
Begrundelsen for på nuværende tidspunkt at arbejde videre med en nedlæggelse af
overkørsel nr. 228 og fremover henvise gående til at benytte overkørsel nr. 229 er,
at denne løsning forventes at ville medføre væsentligt mindre ekspropriative
indgreb set i forhold til, hvis overkørslen opretholdes og sikres.
En sikring af overkørsel nr. 228 forventes at ville medføre betydelige
ekspropriative indgreb i 4 private ejendomme. Denne løsning er således blevet