Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
19. november 2004
661-245
Trafikudvalget har i brev af 27. oktober stillet mig følgende spørgsmål 48 (Alm.
del - bilag ), som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 48:
"Er det nuværende budget for Metrocityringen baseret på det nuværende
renteniveau, på at staten yder garanti for projektet, på at ny- og reinvesteringer er
medregnet i projektet og er der foretaget følsomhedsanalyser af pris pr. passager,
jf. den verserende sag mellem Ørestadsselskabet og HUR"
Svar:
Regeringen fremlagde den 22. oktober 2004 en plan for MetroCityringen, hvori
regeringen tilbyder at indskyde Københavns Havns værdier (anslået til ca. 3 mia.
kr.) i en finansiering af Cityringen.
Regeringen fremlagde på baggrund af den såkaldte screeningsrapport fra
december 2004 udarbejdet af Trafikministeriet, Københavns Kommune,
Frederiksberg Kommune og HUR et regneeksempel for Metrocityringens
anlægsudgifter og ventede nettodriftsindtægter. Med udgangspunkt i
screeningsrapportens oplysninger er der anslået en anlægsudgift på ca. 13,5 mia.
kr. (2004-PL) for linieføringen over Poul Henningsens Plads og Forum. Ligeledes
baseret på screeningsrapportens oplysninger om nettodriftsindtægterne for den
pågældende linieføring er det beregnet, at de årlige driftsoverskud vil kunne
finansiere ca. 6,5 mia. kr.
Der er i denne beregning taget udgangspunkt i en realrente på 4 pct. og en
tilbagebetalingstid på ca. 40 år. Realrenten er p.t. på ca. 3 pct. Det er lagt til grund,
at staten og Københavns og Frederiksberg kommuner - gennem et selskab - står
for anlæg af en Metrocityring og dermed påtager sig risikoen for projektet.
Der er desuden indlagt udgifter til reinvesteringer i Metrocityringen på et niveau