Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 23. november 2004 004-000012 Trafikudvalget har i brev af 27. oktober 2004 stillet mig følgende spørgsmål 47 (TRU - Alm. del), som jeg hermed skal besvare: Svaret vedlægges i 5 eksemplarer. Spørgsmål 47: "Er der i forbindelse med statens eventuelle indskud i en metro-cityring i form af Københavns Havn tale om ”rengjorte” arealer, der er klar til salg, fri af erstatningssager fra nuværende lejere eller andre, så aktivets værdi er så godt som endelig opgjort modsat Ørestaden, hvor indtægterne er baseret på private opkøb til fortsat stigende priser pr. etagemeter?" Svar: I Regeringens forslag til etablering af en Metro Cityring, indgår Københavns Havn A/S med en på nuværende tidspunkt anslået værdi på ca. 3 mia. kr. Den 31. december 2003, havde Københavns Havn A/S en bogført egenkapital på ca. 2,1 mia. kr. Hertil kommer et forventet provenu ved en eventuel byudvikling af Nordhavn. Københavns Havn A/S har en portefølje af investeringsejendomme og arealer med forskellige grader af salgsmodning. Som led i forhandlingerne med Københavns og Frederiksberg kommuner om regeringens samlede forslag, er der igangsat en værdiansæt telse af Københavns Havn. For så vidt angår spørgsmålet om værdiernes frigørelse til eventuel medfinansiering af en Metro Cityring, vil dette skulle indgå i det kommende arbejde. Der er således ikke tale om, at samtlige arealer på nuværende tidspunkt er ”rengjorte” og byggemodnede. Med venlig hilsen
Side 1 af 2 Connie Hedegaard