Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
23. november 2004
004-000012
Trafikudvalget har i brev af 27. oktober 2004 stillet mig følgende spørgsmål 47
(TRU - Alm. del), som jeg hermed skal besvare:
Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 47:
"Er der i forbindelse med statens eventuelle indskud i en metro-cityring i form af
Københavns Havn tale om rengjorte arealer, der er klar til salg, fri af
erstatningssager fra nuværende lejere eller andre, så aktivets værdi er så godt som
endelig opgjort modsat Ørestaden, hvor indtægterne er baseret på private opkøb til
fortsat stigende priser pr. etagemeter?"
Svar:
I Regeringens forslag til etablering af en Metro Cityring, indgår
Københavns Havn A/S med en på nuværende tidspunkt anslået værdi på ca.
3 mia. kr. Den 31. december 2003, havde Københavns Havn A/S en bogført
egenkapital på ca. 2,1 mia. kr. Hertil kommer et forventet provenu ved en
eventuel byudvikling af Nordhavn.
Københavns Havn A/S har en portefølje af investeringsejendomme og
arealer med forskellige grader af salgsmodning. Som led i forhandlingerne
med Københavns og Frederiksberg kommuner om regeringens samlede
forslag, er der igangsat en værdiansæt
telse af Københavns Havn. For så
vidt angår spørgsmålet om værdiernes frigørelse til eventuel
medfinansiering af en Metro Cityring, vil dette skulle indgå i det
kommende arbejde.
Der er således ikke tale om, at samtlige arealer på nuværende tidspunkt er
rengjorte og byggemodnede.
Med venlig hilsen