Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 30. november 2004 004 - 000017 Trafikudvalget har i brev af 27. oktober 2004 stillet mig følgende spørg  s- mål 46 (Alm. del  - bilag Spørgsmål 46), som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer. Spørgsmål 46: "Kan ministeren forklare, hvordan den nuværende metro i 2010 ifølge Øre - stadsselskabets prognoser vil have 257.000 passagerer om dagen, når den planlagte metro-cityring, der umiddelbart må skønnes at have et   langt stø r- re passagerpotentiale, nogle år senere kun forudses at have 250.000 daglige passagerer ifølge Trafik - og Finansministeriet?" Svar: Passagerpotentialet (også kaldet oplandet) for en bane opgjort som antallet af beboere og arbejds- og studiepladser inden for en vis afstand af statio- nerne, beskriver hvor mange, der potentielt kan få nytte af en bane, her en ny metrolinie. Passagertallet, altså hvor mange der faktisk benytter en ny metrolinie, a f- hænger dels af hvor mange i oplandet, der har brug for   at rejse i de retnin- ger, den nye linie giver mulighed for, og dels af hvor meget en ny linie kan nedsætte rejsetiden i forhold til brugen af andre transportmidler, he  runder specielt allerede eksisterende kollektive trafiklinier som S-tog, bus og Me- tro (etape 1-3). Der er således ikke nogen enkel sammenhæng mellem et o   plands/passager- potentiales størrelse og det antal passagerer til en ny metrolinie, som o p- landet/passagerpotentialet giver anledning til. Når det er sagt, kan det oplyses, at Københavns Kommun  e har vurderet, at antallet af mål (opgjort som antal indbyggere, arbejdspladser og studi e- pladser) i år 2015 inden for 600 meters radius fra stationerne vil være som følger:
Side 2 af 2 for Metroens etape 1-3 ca. 357.000 for en Cityring ca. 375.000, altså en forskel  på ca. 5 pct. Med venlig hilsen Flemming Hansen