Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
30. november 2004
004
-
000017
Trafikudvalget har i brev af 27. oktober 2004 stillet mig følgende spørg s-
mål 46 (Alm. del - bilag Spørgsmål 46), som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 46:
"Kan ministeren forklare, hvordan den nuværende metro i 2010 ifølge Øre
-
stadsselskabets prognoser vil have 257.000 passagerer om dagen, når den
planlagte metro-cityring, der umiddelbart må skønnes at have et langt stø r-
re passagerpotentiale, nogle år senere kun forudses at have 250.000 daglige
passagerer ifølge Trafik - og Finansministeriet?"
Svar:
Passagerpotentialet (også kaldet oplandet) for en bane opgjort som antallet
af beboere og arbejds- og studiepladser inden for en vis afstand af statio-
nerne, beskriver hvor mange, der potentielt kan få nytte af en bane, her en
ny metrolinie.
Passagertallet, altså hvor mange der faktisk benytter en ny metrolinie, a f-
hænger dels af hvor mange i oplandet, der har brug for at rejse i de retnin-
ger, den nye linie giver mulighed for, og dels af hvor meget en ny linie kan
nedsætte rejsetiden i forhold til brugen af andre transportmidler, he runder
specielt allerede eksisterende kollektive trafiklinier som S-tog, bus og Me-
tro (etape 1-3).
Der er således ikke nogen enkel sammenhæng mellem et o plands/passager-
potentiales størrelse og det antal passagerer til en ny metrolinie, som o p-
landet/passagerpotentialet giver anledning til.
Når det er sagt, kan det oplyses, at Københavns Kommun e har vurderet, at
antallet af mål (opgjort som antal indbyggere, arbejdspladser og studi e-
pladser) i år 2015 inden for 600 meters radius fra stationerne vil være som
følger: