Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 15. november 2004 661-243 Trafikudvalget har i brev af 27. oktober 2004 stillet mig følgende spørgsmål 45 (Alm. del - bilag Spørgsmål 45), som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer. Spørgsmål 45: "Kan ministeren forklare, hvordan man kan finansiere den planlagte metro-cityring på 14 km. boret tunnel med 16 underjordiske stationer til stort set samme pris som den nuværende metro, som i alt er 21 kilometer, hvoraf de 11 km. er under jorden og med kun ni underjordiske stationer, der er de dyreste enkelte elementer ved metroen overhovedet?" Svar: Budgetoverslaget for er udarbejdet på baggrund af erfaringsdata fra Metroens etape 1 og 2a. Etape 1 og 2a omfatter den nuværende Metros underjordiske strækninger og ligner således Cityringen i udformning. Beregningsforudsætningerne fremgår af rapporten ”Udredning om Cityringen, midtvejsrapport – resume af screeningsfasen, januar 2004”, der er tilgængelig på Trafikministeriets hjemmeside (www.trm.dk under Publikationer). Det er dyrere pr. km at anlægge en underjordisk Metro end at anlægge i terræn. Den længere tunnelstrækning og det større antal tunnelstationer på Metrocityringen modsvares imidlertid af den væsentlig længere strækning og det større antal stationer på den eksisterende Metro. Det skal understreges, at budgetoverslaget for Metro cityringen er forbundet med betydelig usikkerhed. Med venlig hilsen Flemming Hansen
Side 1 af 2