Jan Størling Madsen
Mosedraget 14
Nedre Bjerregrav
8900 Randers
Dato
J.nr.
:
:
14. december 2004
SJ 409-83
Kære Jan Størling Madsen
Tak for dine henvendelser vedrørende kommunalreformen, herunder sæ r-
ligt udmøntningen af reformen på vejområde t, som jeg hermed skal besva-
re på regeri ngens vegne.
Jeg vil gerne starte med at understrege, at jeg overordnet er enig i, at am-
terne generelt lig esom i øvrigt kommunerne i dag udfører et godt og
seriøst stykke arbejde på vejområdet.
Dernæst vil jeg g erne understrege, at regeringen er fuldt ud bevidst om, at
omlægningen af området helt naturligt vil betyde, at der skal tages stilling
til en række praktiske spørgsmål, og til hvorledes den konkrete videreføre
l-
se af en række opgaver skal ske.
Når regering en har ønsket at forenkle vejsektoren ved at skabe en m odel
med kun to vejbestyrelsesniveauer, skyldes det, at vi finder, at der på den
måde kan sikres en større borgernærhed og en større faglighed i se
ktoren,
samlet betragtet. Samtidig vil der ske en hensigtsmæssig samling af hele
det overordnede vejnet hos kun én myndighed, nemlig staten.
Den nuværende tredeling af vejbestyrelsesansvaret med staten, amterne og
de mange kommuner giver i en række tilfælde ikke tilstrækkeligt store fa
g-
lige miljøer i de enkel te forvaltningsenheder. Det er et problem, som vi må
forvente vil blive større, efterhånden som de trafikale og teknologiske u d-
fordringer, som sektoren bliver mødt med, vokser. Det problem vil refo r-
men bidrage til at råde bod på, og vejsektoren vil dermed overordnet stå
bedre rustet til at møde fremtidens u dfordringer.
Regeringen har 1. december d.å. sendt lovforslaget vedrørende udmøntni n-
gen af kommunalreformen på vejområdet i offentlig høring.
Regeringen har i den forbindelse i overensstemmelse med forl iget fra
juni måned - lagt op til, at kommunerne skal overtage de nuværende amt s-
veje, som har lokalt præg dvs. veje med lave trafikmængder og mange