Jan Størling Madsen Mosedraget 14 Nedre Bjerregrav 8900 Randers Dato J.nr. : : 14. december 2004 SJ 409-83 Kære Jan Størling Madsen Tak for dine henvendelser vedrørende kommunalreformen, herunder sæ   r- ligt udmøntningen af reformen på vejområde   t, som jeg hermed skal besva- re på regeri ngens vegne. Jeg vil gerne starte med at understrege, at jeg overordnet er enig i, at am- terne generelt – lig   esom i øvrigt kommunerne  – i dag udfører et godt og seriøst stykke arbejde på vejområdet. Dernæst vil jeg g  erne understrege, at regeringen er fuldt ud bevidst om, at omlægningen af området helt naturligt vil betyde, at der skal tages stilling til en række praktiske spørgsmål, og til hvorledes den konkrete videreføre l- se af en række opgaver skal ske. Når regering en har ønsket at forenkle vejsektoren ved at skabe en m odel med kun to vejbestyrelsesniveauer, skyldes det, at vi finder, at der på den måde kan sikres en større borgernærhed og en større faglighed i se ktoren, samlet betragtet. Samtidig vil der ske en hensigtsmæssig samling af hele det overordnede vejnet hos kun én myndighed, nemlig staten. Den nuværende tredeling af vejbestyrelsesansvaret med staten, amterne og de mange kommuner giver i en række tilfælde ikke tilstrækkeligt store fa g- lige miljøer i de enkel te forvaltningsenheder. Det er et problem, som vi må forvente vil blive større, efterhånden som de trafikale og teknologiske u  d- fordringer, som sektoren bliver mødt med, vokser. Det problem vil refo r- men bidrage til at råde bod på, og vejsektoren vil dermed   overordnet stå bedre rustet til at møde fremtidens u dfordringer. Regeringen har 1. december d.å. sendt lovforslaget vedrørende udmøntni   n- gen af kommunalreformen på vejområdet i offentlig høring. Regeringen har i den forbindelse – i overensstemmelse med forl   iget fra juni måned  - lagt op til, at kommunerne skal overtage de nuværende amt  s- veje, som har lokalt præg   – dvs. veje med lave trafikmængder og mange
Side 2 af 3 vejadgange. Konkret overføres ca. 80% af amtsvejene med forslaget til kommunerne. Kommunerne overtager den del af amtsvejene, der minder mest om den type veje, som man allerede administrerer i dag. Samtidig vil sammenlæ  g- ningerne af de mindre kommunale enheder og overførslen af medarbe jdere fra amterne betyde, at der vil opnås et kompetenceløft i de kommunale   vej- forvaltninger, og de nye kommuner vil dermed alt andet lige kunne løfte større o pgaver.   Regeringen har således positive forventninger til kommunernes evne til at lø fte de nye opgaver. Ca. 20% af amtsvejene har en sådan overordnet karakter, at det er f undet mest hensigtsmæssigt, at de overføres til staten. I forbindelse med afgræn s- ningen af det overordnede vejnet, er der lagt vægt på forbindelser mellem de væsentligste trafikknudepunkter, internationale vejforbindelser, forbi  n- delse mellem lands- og egnsdelscentre samt de vigtigste transportkorrido- rer for erhvervslivet. Samlingen af de overordnede veje hos staten vil forbedre statens mulighe- der for at tilrettelægge en effektiv nati  onal strategi med henblik på at sikre et fortsat højt niveau for både sikke  rheden og fremkommeligheden på disse veje – til gavn for både borgere og virksomheder landet over. Du nævner i din henvendelse af 8. oktober 2004 specifikt problemstilli  n- gen vedrørende videreførelse af vintertjenesten i den nye struktur. Dette er en relevant problemstilling, som vi også er opmærksomme på i regeri ngen og i Trafikministeriet. Der er i forbindelse med arbejdet med implementeringen af kommunalre- formen under Trafikministeriet nedsat et antal arbejdsgrupper med delta- gelse af Vejdirektoratet og repræsentanter for hhv. amter og kommuner med den opgave at identificere og koordinere fremgangsmåder til lø  sning af denne type praktiske problemer på vejomr å det. Det er vores forventning, at de koordinationsmæssige problemer, som o  m- fordelingen af vejene og overgangen fra tre til to forvaltningsled måtte g i- ve, vil kunne identificeres og løses gennem et sådant konstruktivt sama  r- bejde. Høringsfristen for regeringens lovforslag vedrørende kommunalreformen, herunder lovforslaget på vejområdet, er sat til 7. janua  r 2005 med henblik på fremsætte for Folketinget u   ltimo januar. Med venlig hilsen
Side 3 af 3 Flemming Hansen