Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 15. november 2004 030-10 Trafikudvalget har i brev af 22. oktober 2004 stillet mig følgende spørgsmål 42 (Alm. del), som jeg hermed skal besvare. ./. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer. Spørgsmål 42: "Ministeren bedes tilsende udvalget en uddybende redegørelse for de lovforslag, ministeren forventer at fremsætte i indeværende folketingsår, ligesom ministeren gjorde i forrige folketingsår, jf. 2003-2004 alm. del – bilag 291. Redegørelsen bedes, i det omfang det er muligt, indeholde oplysninger om de enkelte lovforslags forventede omfang, indhold og kompleksitet samt forventede fremsættelsestidspunkt og ikrafttrædelsestidspunkt." Svar: Jeg har i indeværende folketingsår indtil videre fremsat følgende 5 lovforslag: 1. Lov om anlæg af 1. etape af Frederikssundmotorvejen mellem Motorring 3 og Motorring 4 Lovforslag nr. L 11, fremsat den 6. oktober 2004. 1. behandling den 27. oktober 2004. Forventet ikrafttræden: Dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende. Lovforslaget indeholder en bemyndigelse til trafikministeren til at anlægge motorvej mellem Motorring 3 i Rødovre og Ring 3 i Glostrup (Ejby) og til at udbygge den eksisterende Frederikssundmotorvej mellem Ring 3 og Motorring 4 fra de nuværende 4 til 6 spor. Vejanlægget udgør 1. etape af en motorvej til Frederikssund og vil betyde, at der skabes sammenhæng i motorvejsnettet vest om København. 2. Ændring af lov om nedlæggelse af statsbanestrækningerne (statsbanerne) Hobro-Løgstør og Tommerup-Assens og lov om anlæg af Ringbanen
Side 1 af 5 mellem Hellerup og Ny Ellebjerg (Løgstørbanen og perroner til Øresundsbanen på Ringbanen) Lovforslag nr. L 12, fremsat den 6. oktober 2004. 1. behandling den 27. oktober 2004. Forventet ikrafttræden: Den 1. februar 2005. Lovforslaget indebærer, at Løgstørbanen kan nedlægges. Dette sker ved, at lovforslaget bemyndiger trafikministeren til helt at kunne nedlægge statsbanestrækningerne Viborg-Løgstør. Der har i mange år været et stærkt lokalt ønske om at få nedlagt banestrækningen, idet der ikke længere er nogen trafik på strækningen, og det trafikale grundlag reelt ikke er til stede. Endvidere foretages en redaktionel ændring af lovteksten i lov om anlæg af Ringbanen mellem Hellerup og Ny Ellebjerg. Samtidig præciseres det i bemærkningerne til lovforslaget, at etableringen af perroner for Øresundsbanen i projektet for Ny Ellebjerg station sættes i bero. 3. Ændring af lov om den lokale og regionale kollektive personbefordring uden for hovedstadsområdet, lov om amtskommunernes overtagelse af de statslige ejerandele i privatbanerne, lov om anlæg af jernbaner til Tuborg Havn samt til Fakse og Rødvig og lov om jernbanedrift på Lolland-Falster (Privatbanernes godskørsel og ophævelse af statens garantiforpligtelser) Lovforslag nr. L 45, fremsat den 20. oktober 2004. 1. behandling den 28. oktober 2004. Forventet ikrafttræden: Den 1. januar 2005. Lovforslaget indebærer, at privatbaneselskaber, hvor primærkommuner allerede i dag deltager f.eks. som aktieejer, får mulighed for at udleje materiel med lokomotivførere til godskørsel i privat regi. Herudover udvides muligheden for, at privatbaneselskaberne vil kunne udleje materiel med lokomotivførere til godstransport mellem destinationer i amtet og nærmeste udvekslingssted for godsvogne, der eventuelt er beliggende uden for amtet. Under hensyn til implementeringen af den nye ordning lægger lovforslaget op til, at lovens overgangsordning, der udløber den 31. december 2004, forlænges med et år indtil 31. december 2005. Herudover indeholder lovforslaget bestemmelser om ophævelse af visse
Side 2 af 5 statslige garantiforpligtelser på privatbaneområdet. 4. Lov om projektering af en udbygning af Nordvestbanen mellem Lejre og Vipperød Lovforslag nr. L 46, fremsat den 20. oktober 2004. 1. behandling den 28. oktober 2004. Forventet ikrafttræden: Den 1. januar 2005. Lovforslaget indebærer, at trafikministeren bemyndiges til at projektere en udbygning af den enkeltsporede strækning på Nordvestbanen mellem Lejre og Vipperød med et nyt 2. spor. 5. Ændring af lov om Københavns Lufthavne A/S og lov om luftfart (Flyvepladser med vital betydning for Danmarks nationale og internationale trafikforbindelser) Lovforslag nr. L 76, fremsat den 4. november 2004. 1. behandling den 18. november 2004. Forventet ikrafttræden: Den 1. marts 2005. Lov om Københavns Lufthavne A/S giver i dag trafikministeren ret til at give selskabet direktiver for lufthavnsvirksomheden. Endvidere skal trafikministeren godkende selskabets vedtægter. Lovforslaget indebærer, at disse kompetencer ophæves, og at Københavns Lufthavn bliver underlagt de almindelige regler om flyvepladser i lov om luftfart. I lov om luftfart indsættes samtidig bestemmelser, som sikrer, at det danske samfund også fremover vil have en international lufthavn med den fornødne kapacitet. Lovændringen sker som følge af krav fra Kommissionen, der mener, at trafikministerens beføjelser i lov om Københavns Lufthavne A/S er i strid med EU´s regler om det indre marked, herunder navnlig reglerne om kapitalens frie bevægelighed. Herudover forventer jeg at fremsætte følgende 4 lovforslag, hvoraf forslag nr. 7 – 9 gennemfører kommunalreformen på Trafikministeriets område: 6. Ændring af lov om den lokale og regionale kollektive personbefordring uden for hovedstadsområdet og lov om hovedstadsområdets kollektive persontrafik (Individuel handicapkørsel, rejsekort og rejseplan)
Side 3 af 5 Forventes fremsat: Den 17. november 2004. Forventet ikrafttræden: Dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende. Første del af lovforslaget indeholder en præcisering af reglerne om de individuelle kørselsordninger for svært bevægelseshæmmede (handicapkørsler). Anden del af lovforslaget vil muliggøre, at Rejsekort A/S og Rejseplanen A/S kan udbetale udbytte til sine ejere og modtage løbende betaling for kommerciel anvendelse af rejsekortet henholdsvis rejseplanen. 7. Lov om trafikselskaber Forventes fremsat: Den 26. januar 2005. Forventet ikrafttræden: Trafikministeren fastsætter tidspunktet for lovens ikrafttræden. Forslaget indebærer, at regionerne skal oprette trafikselskaber i hele Danmark. Trafikselskabernes bestyrelser har repræsentanter fra regioner og kommuner. For Hovedstadsregionen og Sjælland oprettes ét trafikselskab. Trafikselskaberne får det samlede ansvar, herunder takstkompetencen, for den lokale og regionale busdrift samt de privatbaner, der ikke overgår til staten. 8. Ændring af lov om offentlige veje, lov om private fællesveje, lov om grundejerbidrag til offentlige veje, lov om vintervedligeholdelse og renholdelse af veje samt lov om fremgangsmåden ved ekspropriation vedrørende fast ejendom (Udmøntning af kommunalreformen for så vidt angår vej- og ekspropriationslovgivningen) Forventes fremsat: Den 26. januar 2005. Forventet ikrafttræden: Den 1. januar 2007. Lovforslaget vil indeholde de konsekvensændringer i vejlovgivningen og i ekspropriationsprocesloven, som følger af, at amterne nedlægges, og amternes opgaver på vejområdet overføres til henholdsvis staten og kommunerne. 9. Ændring af lov om kystbeskyttelse, forskellige love om digeanlæg, lov om havne, lov om luftfart og lov om færgefart (Konsekvensrettelser som følge af kommunalreformen) Forventes fremsat: Den 26. januar 2005.
Side 4 af 5 Forventet ikrafttræden: Den 1. januar 2007. Lovforslaget vil indeholde ændringer i kystbeskyttelsesloven, i forskellige love om digeanlæg og i havne-, luftfarts- og færgeloven som følge af, at amterne nedlægges, og amternes opgaver på disse områder skal overføres til kommunerne. Lovforslaget vil endvidere give mulighed for lokal overtagelse af færgeruter. Med venlig hilsen Flemming Hansen