Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 19. november 2004 463-16 Trafikudvalget har i brev af 21. oktober 2004 stillet mig følgende spørgsmål 38 (Alm. del), som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer. Spørgsmål 38: "Ministeren bedes i forlængelse af sin besvarelse af udvalgets spørgsmål 13 tilsende udvalget vejmyndighedens begrundelser for ud fra et sikkerhedsmæssigt perspektiv at afvise Banedanmarks indstilling?" Svar: Når Banedanmark skal forbedre sikkerhedsforanstaltninger i jernbaneoverkørsler, der er åbne for almindelig færdsel, jf. § 86, stk. 2 i lov om offentlige veje, forestår Vejdirektoratet den tekniske godkendelse af de nye eller ændrede sikkerhedsforanstaltninger, jf. § 86, stk. 1 i lov om offentlige veje og cirkulære nr. 198 af 16. september 1974. Vejdirektoratet har oplyst, at hvis overkørsel 228 skal opretholdes som overkørsel og der etableres nye sikkerhedsforanstaltninger i overkørslen, så stiller Vejdirektoratet af sikkerhedsmæssige grunde to krav til vejens udformning. Nemlig et krav til kørebanebredde i overkørslen og et krav til vejens hældning. Kørebanebredde For så vidt angår kørebanebredden har Vejdirektoratet oplyst, at der normalt stilles krav om, at kørebanen skal være 6 m bred igennem en overkørsel og mindst 25 m i udstrækning fra stoplinien. I praksis vil det normalt være ensbetydende med ca. 35 m fra nærmeste skinne. Vejdirektoratet har oplyst, at dette krav blev indført i midten af 1950’erne i forbindelse med opsætning af de første automatiske halvbomme efter en undersøgelse af andre landes krav til vejbredde i overkørsler med automatiske bomme. Oprindeligt blev der stillet krav om, at kørebanen skulle væ   re 6 m i en udstrækning af mindst 50 m fra stoplinien. I 1980’erne blev det dog fundet forsvarligt at reducere kravet til mindst 25 m, fordi det primære formål er at sikre, at en vejtrafikant i en nødsituation kan passere sikkert højre om en nedlukket bom i vejens venstre side og dermed komme fri af overkørslen. Situationen opstår typisk, hvor en trafikant ikke har været tilstrækkeligt opmærksom på, at
Side 1 af 3 halvbommen er på vej ned og derfor bliver fanget i overkørslen. I denne situation er det vigtigt, at vedkommende kan komme hurtigt fri af overkørslen. Vejdirektoratet har oplyst, at når det skal vurderes i hvilket omfang, der kan ske dispensation fra længdeudstrækningen af kravet til kørebanebredde, så tages der udgangspunkt i den maksimale længde af et normalt forekommende køretøj på den aktuelle vej. For så vidt angår overkørsel 228, vil det være bilen, der afhenter dagrenovation. En sådan bil er normalt ca. 8 m lang. Der beregnes herefter ca. 8 m til bilen, 5 m mellem nærmeste skinne og vejsignalet samt 5 m mellem vejsignalet og stoplinien. Vejdirektoratet har vurderet, at kravet til vejbredden i udstrækning forsvarligt kan reduceres til ca. 18 m fra nærmeste skinne i overkørsel 228. En yderligere reduktion kan Vejdirektoratet ikke godkende sikkerhedsmæssigt. Vejens hældning For så vidt angår vejens hældning (længdeprofil) har Vejdirektoratet oplyst, at der normalt stilles krav om, at vejen i en afstand af 30 m fra nærmeste skinne ikke har større fald eller stigning end 25 0/00. Begrundelsen herfor er primært at skabe de bedst mulige forhold for motorkøretøjer for opbremsning og igangsætning, specielt når kørebanen er glat som følge af regn, sne eller isslag. I nogen situationer kan et stejlt længdeprofil på vejen i kombination med en lavtstående sol, som enten står i lanternerne eller blænder ved modlys, forringe synligheden af det røde blinklys. Endeligt vil et stejlt længdeprofil op mod overkørslen forringe udsynsmulighederne ud ad banelinien, hvilket kan være farligt, hvis toget af en eller anden årsag krydser overkørslen, inden den er aktiveret. Ved overkørsel 228 er der meget begrænset udsyn mod syd. Vejdirektoratet vurderer, at kravet til vejens hældning er et væsentligt sikkerhedsmæssigt krav. Under hensyntagen til de konkrete forhold har Vejdirektoratet dog vurderet, at der kun skal stilles samme krav for udstrækningen af længdeprofilet, som for udstrækningen af kravet til vejbredden, nemlig ca. 18 m fra nærmeste skinne.   Vejdirektoratet har ikke fundet grundlag for at dispensere yderligere fra sin praksis vedrørende godkendelse af nye eller ændrede sikkerhedsforanstaltninger ved krydsninger mellem jernbaner og veje, der er åbne for almindelig færdsel. Det bemærkes, at Banedanmark på nuværende tidspunkt arbejder videre med en løsning, hvor overkørsel 228 lukkes. Med venlig hilsen
Side 2 af 3 Flemming Hansen