Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
19. november 2004
463-16
Trafikudvalget har i brev af 21. oktober 2004 stillet mig følgende spørgsmål 38
(Alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 38:
"Ministeren bedes i forlængelse af sin besvarelse af udvalgets spørgsmål 13
tilsende udvalget vejmyndighedens begrundelser for ud fra et sikkerhedsmæssigt
perspektiv at afvise Banedanmarks indstilling?"
Svar:
Når Banedanmark skal forbedre sikkerhedsforanstaltninger i jernbaneoverkørsler,
der er åbne for almindelig færdsel, jf. § 86, stk. 2 i lov om offentlige veje, forestår
Vejdirektoratet den tekniske godkendelse af de nye eller ændrede
sikkerhedsforanstaltninger, jf. § 86, stk. 1 i lov om offentlige veje og cirkulære nr.
198 af 16. september 1974.
Vejdirektoratet har oplyst, at hvis overkørsel 228 skal opretholdes som overkørsel
og der etableres nye sikkerhedsforanstaltninger i overkørslen, så stiller
Vejdirektoratet af sikkerhedsmæssige grunde to krav til vejens udformning.
Nemlig et krav til kørebanebredde i overkørslen og et krav til vejens hældning.
Kørebanebredde
For så vidt angår kørebanebredden har Vejdirektoratet oplyst, at der normalt stilles
krav om, at kørebanen skal være 6 m bred igennem en overkørsel og mindst 25 m i
udstrækning fra stoplinien. I praksis vil det normalt være ensbetydende med ca. 35
m fra nærmeste skinne.
Vejdirektoratet har oplyst, at dette krav blev indført i midten af 1950erne i
forbindelse med opsætning af de første automatiske halvbomme efter en
undersøgelse af andre landes krav til vejbredde i overkørsler med automatiske
bomme. Oprindeligt blev der stillet krav om, at kørebanen skulle væ re 6 m i en
udstrækning af mindst 50 m fra stoplinien. I 1980erne blev det dog fundet
forsvarligt at reducere kravet til mindst 25 m, fordi det primære formål er at sikre,
at en vejtrafikant i en nødsituation kan passere sikkert højre om en nedlukket bom
i vejens venstre side og dermed komme fri af overkørslen. Situationen opstår
typisk, hvor en trafikant ikke har været tilstrækkeligt opmærksom på, at