Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 10. november 2004 446 - 285 Trafikudvalget har i brev af 19. oktober 2004 stillet mig følgende spørg  s- mål 35 (Alm. del  - bilag ), som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlæg  ges i 5 eksemplarer. Spørgsmål 35: "Ministeren bedes oplyse, hvad det vil koste, hvis zone 1 og zone 2 i HT- området sammenlægges til blot én zone, samtidig med at der indføres ét zones billet i HT-området? Svaret bedes omfatte HT, metro, S -tog og øvr i- ge tog" Svar: Jeg har forelagt spørgsmålet for HUR, som har oplyst følgende: ” De mistede indtægter for takstfællesskabet ved at indføre mindste takst på én zone i HUR regionen blev i forbindelse med Trafikudvalgets spørgsmål 491 b e regnet til ca. 300 mio. kr. Udover dette beløb vil takstfællesskabet miste indtægter fra rejser som sta r- ter (eller slutter) i zone 1, som kører gennem zone 2 og som er på mindst tre zoner. For disse rejser vil der ved en sammenlægning af zone 1 og 2 skulle betales for én zone mindre.De mistede indtægter for disse rejser er beregnet til ca. 100 mio. kr. Samlet set vil takstfællesskabet således miste    ca. 400 mio. kr. ved at sam- menlægge zone 1 og 2 og samtidig indføre en mindste takst på én zone. Merindtægterne fra nye passagerer som fø   lge af indførelse af mindste takst på én zone blev i forbindelse med Trafikudvalgets spørgsmål 491 estimeret til ca. 10 – følge af sammenlægni   ngen af zone og 2 på ca. 0  – såled es ventes merindtægter på    ca. 10 – fra nye kunder.
Side 2 af 2 Endelig kommer merudgifter til nødvendig kapacitetsudvidelse. En meget grov vurdering er, at de flere kunder kan betyde øgede udgifter til driftsu d- videlser på busnettet, primært i myldretiden p   å  ca. 20 mio. kr. Det skal kraftigt understreges, at der er tale en beregning med meget stor usikkerhed, som i fald det bliver aktuelt skal kvalificeres og understøttes af en række su  pplerende analyser.” Jeg skal henholde mig til HUR’s oplysninger. Med venlig hilsen Flemming Hansen