Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
19. november 2004
661-241
Trafikudvalget har i brev af 8. oktober 2004 stillet mig følgende spørgsmål 31
(Alm. del - bilag), som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 31:
"Med henvisning til nyhedsbrevet fra Amager Metro Gruppe, jf. alm. del -
spørgsmål 29, bedes ministeren forklare, hvorfor Ørestadsselskabet ikke for længst
har realitetsdrøftet den konkrete udformning af støjafskærmning og støjdæmpning
med de berørte grundejere - herunder Amager Metro Gruppen.
Svar:
Ørestadsselskabet har oplyst mig om, at de berørte grundejere m.fl. forud for
indgåelse af kontrakter om anlægsarbejderne har haft mulighed for at komme med
forslag og indsigelser mv. i mindst fire omgange.
For det første i forbindelse med indkaldelse af ideer og forslag forud for region- og
kommuneplanproceduren. For det andet som led i den offentlige høring om forslag
til regionplantillæg for Østamagerbanen med dertil knyttet VVM-redegørelse, der
blev godkendt 30. januar 2002. For det tredje i forbindelse med den offentlige
høring ved udarbejdelsen af lokalplanerne i hhv. Københavns Kommune (nr. 360
vedtaget i januar 2003) og Tårnby Kommune (nr. 100a vedtaget i november
2003). Og for det fjerde i forbindelse med den iht. ekspropriationsprocesloven
afholdte offentlige besigtigelsesforretning i dagene den 13. - 15. maj 2003, der
indledtes med et møde i Kastrup Bio den 13. maj.
I Tårnby Kommune, hvor naboejendommene typisk ligger væsentligt tættere på
Metroen end i Københavns Kommune, er lokalplanens krav til
indfatningsvægge/afskærmning mere vidtgående end i Københavns Kommune. I
forbindelse med Tårnby Kommunes godkendelse af den detaljerede opfyldelse af
lokalplanens krav har Tårnby Kommune haft projektmaterialet i høring hos
berørte grundejerforeninger.
Det bemærkes, at ekspropriationskommissionen på baggrund af nogle