Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 19. november 2004 661-241 Trafikudvalget har i brev af 8. oktober 2004 stillet mig følgende spørgsmål 29 (Alm. del - bilag ), som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer. Spørgsmål 29: ”Hvad er ministerens kommentar til oplysningerne i vedlagte nyhedsbrev fra Amager Metro Gruppe om, at det på et møde mellem metro gruppen og Økonomiforvaltningen kom frem, at der tilsyneladende er meget begrænsede muligheder for at påvirke selskabets planlagte støjafskærmning, fordi der allerede er indgået en kontrakt på 7 mio. kr. med en underleverandør, selvom arbejdet ligger år frem i tiden?" Svar: Der henvises til vedlagte referat fra mødet udarbejdet af København Kommunes økonomiforvaltning. ./. Københavns Kommune har oplyst mig om, at det er korrekt, at Københavns Kommune på mødet oplyste, at der er indgået kontrakter om udførelsen af Metroens 3 etape – herunder etablering af gabionsvægge langs banestrækningen. Kommunen er dog ikke bekendt med en oplysning om en kontrakt på 7 mio. kr. Københavns Kommune oplyste endvidere på mødet, at såfremt Københavns Kommune ønsker væsentlige ændringer af den besluttede støjafskærmning, vil det betyde et indgreb i Østamagerbaneselskabets kontrakter med selskabets entreprenører. Såfremt dette skønnes at medføre forsinkelser og/eller fordyrelser af det samlede anlægsarbejde, vil Østamagerbaneselskabet kunne afvise at gennemføre ændringerne. Baggrunden herfor er, at såvel staten som Københavns Amt har betinget sig, at Københavns Kommunes ønsker om ændringer af anlægsprojektet for Østamagerbanen ikke medfører merudgifter for Østamagerbaneselskabets øvrige interessenter.
Side 1 af 2 Ørestadsselskabet har desuden bekræftet over for mig, at gabionsvæggene, der udgør en del af støjafskærmningen, er en integreret del af anlægsarbejderne på 3. etape og derfor indgår i én af hovedentrepriserne for anlægsprojektet, og således hverken teknisk eller økonomisk kan udskilles selvstændigt. Dette hindrer naturligvis ikke, at den indbyggede støjafskærmning kan suppleres med yderligere støjforanstaltninger. Med venlig hilsen Flemming Hansen