Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
25. oktober 2004
602-939
Trafikudvalget har i brev af 8. oktober 2004 stillet mig følgende spørgsmål 25
(Alm. del - bilag ), som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 25:
"Ministeren bedes kommentere vedlagte artikel fra BT 4. oktober 2004: Arriva
kørte fra handicappet"
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Trafikstyrelsen for Jernbane og Færger, der har
ansvaret for kontraktopfølgningen overfor ARRIVA. Styrelsen har, på baggrund af
bidrag fra parterne, oplyst mig følgende:
Hændelsen den 4. oktober 2004, hvor ARRIVAs tog forlod Århus uden at
medtage en kunde, der benyttede kørestol, har været drøftet mellem DSB og
ARRIVA. Begge parter har beklaget hændelsen.
Det er aftalt at på stationer, der betjenes af både DSB og ARRIVA - herunder
Århus - skal DSB stå for handicapassistancen på stationerne og i forbindelse med
ind- og udstigningen af toget.
Normalt har perronliften været benyttet til at hjælpe kørestolskunder ind og ud af
toget. I den pågældende situation var der tale om et af ARRIVAs nye tog, som
DSBs medarbejder ikke havde modtaget instruktion i at betjene. Derfor
henvendte DSB medarbejderen sig til ARRIVAs lokomotivfører, som heller ikke
var instrueret i at bruge rampen, da det er ARRIVAs servicepersonale, der yder
handicapassistance.
ARRIVA har oplyst, at selskabets lokomotivfører fejlbedømte situationen og
valgte at køre uden at kørestolsbrugeren kom med. Dette er en klar fejl, som
ARRIVA har oplyst er påtalt.
DSB og ARRIVA har i fællesskab gennemgået proceduren for handicapassistance
med henblik på altid at yde den bedst mulige hjælp til mobilitetshæmmede.