Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 25. oktober 2004 602-939 Trafikudvalget har i brev af 8. oktober 2004 stillet mig følgende spørgsmål 25 (Alm. del - bilag ), som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer. Spørgsmål 25: "Ministeren bedes kommentere vedlagte artikel fra BT 4. oktober 2004: ”Arriva kørte fra handicappet”" Svar: Jeg har forelagt spørgsmålet for Trafikstyrelsen for Jernbane og Færger, der har ansvaret for kontraktopfølgningen overfor ARRIVA. Styrelsen har, på baggrund af bidrag fra parterne, oplyst mig følgende: Hændelsen den 4. oktober 2004, hvor ARRIVAs tog forlod Århus uden at medtage en kunde, der benyttede kørestol, har været drøftet mellem DSB og ARRIVA. Begge parter har beklaget hændelsen. Det er aftalt at på stationer, der betjenes af både DSB og ARRIVA - herunder Århus - skal DSB stå for handicapassistancen på stationerne og i forbindelse med ind- og udstigningen af toget. Normalt har perronliften været benyttet til at hjælpe kørestolskunder ind og ud af toget. I den pågældende situation var der tale om et af ARRIVAs nye tog, som DSB’s medarbejder ikke havde modtaget instruktion i at betjene. Derfor henvendte DSB medarbejderen sig til ARRIVAs lokomotivfører, som heller ikke var instrueret i at bruge rampen, da det er ARRIVAs servicepersonale, der yder handicapassistance. ARRIVA har oplyst, at selskabets lokomotivfører fejlbedømte situationen og valgte at køre uden at kørestolsbrugeren kom med. Dette er en klar fejl, som ARRIVA har oplyst er påtalt. DSB og ARRIVA har i fællesskab gennemgået proceduren for handicapassistance med henblik på altid at yde den bedst mulige hjælp til mobilitetshæmmede.
Side 1 af 2 Instruktionsmaterialet om anvendelse af den sammenklappelige rampe i ARRIVAs nye tog er nu fordelt til alle relevante medarbejdere i såvel DSB som ARRIVA, ligesom al personale er blevet indøvet. Dermed burde en lignende situation ikke kunne opstå i fremtiden. Jeg kan desuden orientere om, at den konkrete situation blev løst ved, at DSB sikrede, at kunden kom frem til sit bestemmelsessted i en taxa. Med venlig hilsen Flemming Hansen