Trafikudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
20.10.04
602-934
Trafikudvalget har i brev af 7. oktober 2004 stillet mig følgende spørgs mål 22
(Alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
./.
Spørgsmål 22:
Ministeren bedes kommentere vedlagte henvendelse fra Demokrati i Thy om
vedligeholdelse af Thybanen, og herunder oplyse, om ministeren finder det
rimeligt at lukke banen en hel måned, om ministeren påtænker, at der
efterfølgende indføres gratiskørsel og om det ikke ville være rimeligt at indsætte
busser der passer til IC-togene?
Svar:
Grunden til, at Thybanen lukkes helt i perioden, mens arbejdet med udskiftning af
skinner pågår, er, at dette giver en række fordele.
Det er meget tids- og ressourcekrævende at reetablere såvel spor som alle
sikringstekniske komponenter hver morgen, så der kan køres tog om dagen efter
nattens arbejde. Der vil også være en vis risiko for, at sporet ikke kan åbnes til
tiden om morgenen, hvis der sker nedbrud på sporombygningsmateriellet eller
andet, hvilket dermed vil medføre forsinkelser.
I en periode, hvor banen er lukket helt, kan der sporombygges mellem 1.200 og
1.500 m pr. døgn, mens der - når der arbejdes ved at spærre af om natten - kun kan
sporombygges ca. halvt så meget. Det betyder således, at arbejdet kommer til at
strække sig over en væsentligt længere periode, såfremt det alene udføres om
natten.
Der spares derfor mange penge, og sporombygningen tager kortere tid, når banen
lukkes helt i en periode, og dermed kan den istandsatte bane hurtigere tages i brug