Grøn Trafik i Bycirklen
Marianne Thorsen
Jordbærvangen 66
2765 Smørum
Dato
J.nr.
:
:
25. oktober 2004
432-84
Kære Marianne Thorsen
Tak for brevet af 26. september 2004 på vegne af en række medunderskrivere,
hvori der ønskes en ny VVM-undersøgelse for 1. etape af
Frederikssundmotorvejen.
Jeg kan indledningsvis oplyse, at Vejdirektoratet på et møde den 20. september
2004 har haft lejlighed til at drøfte linieføringen i Model 2 med forslagsstilleren,
William Pedersen. På mødet blev tillige drøftet fordele og ulemper ved denne
linieføring.
William Pedersen har oplyst, at Model 2 er udarbejdet på baggrund af de
kritikpunkter, som Vejdirektoratet har rejst mod såvel den af William Pedersen
tidligere foreslåede linieføring (William-modellen) og de tre alternative forslag fra
Albertslund og Glostrup kommuner.
Vejdirektoratet er af den opfattelse, at det ved udformningen af Model 2 er
lykkedes at fjerne en række af de ulemper, som Vejdirektoratet har påpeget i
forbindelse med de hidtidige alternative linieføringsforslag for 1. etape af
Frederikssundmotorvejen.
Vejdirektoratet har desuden konstateret, at Model 2 som udgangspunkt berører
Vestskoven i mindre omfang end lovforslagets linieføring. Det er dog ikke muligt
at anlægge Model 2 som en hurtig og sikker motorvejsløsning, uden at ændre
udformningen af modellen.
Disse ændringer af udformningen vil indebære, at linieføringen flyttes længere
mod syd og vest i Vestskoven, og dermed tilnærmer sig linieføringen i
lovforslaget.
Desuden indebærer Model 2 større arealmæssige konsekvenser for
erhvervsområdet omkring Islevdalsvej langs Hvidsværmervej i Rødovre
Kommune.
Tilgængeligheden til erhvervsområdet nord for Jyllingevej er i Model 2 forbedret i