Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
29. oktober 2004
602-928
Trafikudvalget har i brev af 7. oktober 2004 stillet mig følgende TRU alm. del -
spørgsmål 20, som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 20:
"Med henvisning til vedlagte artikel fra Ritzaus Bureau den 20. september 2004,
Ingen garanti for cykler i S-tog døgnet rundt, bedes ministeren oplyse, hvilke
muligheder ministeren har for at ophæve spærretiden for cykler i de nye S-tog
og har dette spørgsmål været drøftet i kontraktforhandlingerne mellem ministeriet
og DSB S-tog?"
Svar:
Af kontrakten mellem Trafikministeriet og DSB S-tog a/s for perioden 2000-2004
fremgår, at DSB S-tog a/s er forpligtet til at arbejde for bedre muligheder for
cykelparkering ved stationerne og for at medtage cykler på togrejsen. Derudover
er det fastsat, at DSB S-tog a/s ved bestilling af nyt materiel i kontraktsperioden
skal prioritere plads til medtagning af cykler.
Der er således ikke konkrete bestemmelser om spærretiden for medtagning af
cykler. Dette ud fra et hensyn om at give DSB S-tog a/s en vis fleksibilitet i
køreplanlægningen, således flest mulige passagerers interesser tilgodeses. På
samme baggrund er der i den kommende kontrakt mellem Trafikministeriet og
DSB S-tog a/s for perioden 2005-2014 ikke indsat konkrete krav om ophævelsen
af spærretiden.
I forbindelse med behandlingen af beslutningsforslag B67 i folketingsåret
2003-2004 om fremme af cyklisters fremkommelighed oplyste jeg på baggrund af
materiale fra DSB følgende til Folketinget om medtagelse af cykler i toget og
ophævelse af spærretiden:
Muligheden for at medbringe cyklen i tog i de senere år er forbedret betydeligt.
Der er på den baggrund allerede i dag mulighed for at medbringe cyklen i alle
DSB's tog i fjern- og regionaltrafikken, og vores tal viser, at stadig flere benytter