Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 29. oktober 2004 602-928 Trafikudvalget har i brev af 7. oktober 2004 stillet mig følgende TRU alm. del - spørgsmål 20, som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer. Spørgsmål 20: "Med henvisning til vedlagte artikel fra Ritzaus Bureau den 20. september 2004, ”Ingen garanti for cykler i S-tog døgnet rundt”, bedes ministeren oplyse, hvilke muligheder ministeren har for at ophæve spærretiden for cykler i de nye S-tog – og har dette spørgsmål været drøftet i kontraktforhandlingerne mellem ministeriet og DSB S-tog?" Svar: Af kontrakten mellem Trafikministeriet og DSB S-tog a/s for perioden 2000-2004 fremgår, at DSB S-tog a/s er forpligtet til at arbejde for bedre muligheder for cykelparkering ved stationerne og for at medtage cykler på togrejsen. Derudover er det fastsat, at DSB S-tog a/s ved bestilling af nyt materiel i kontraktsperioden skal prioritere plads til medtagning af cykler. Der er således ikke konkrete bestemmelser om spærretiden for medtagning af cykler. Dette ud fra et hensyn om at give DSB S-tog a/s en vis fleksibilitet i køreplanlægningen, således flest mulige passagerers interesser tilgodeses. På samme baggrund er der i den kommende kontrakt mellem Trafikministeriet og DSB S-tog a/s for perioden 2005-2014 ikke indsat konkrete krav om ophævelsen af spærretiden. I forbindelse med behandlingen af beslutningsforslag B67 i folketingsåret 2003-2004 om fremme af cyklisters fremkommelighed oplyste jeg på baggrund af materiale fra DSB følgende til Folketinget om medtagelse af cykler i toget og ophævelse af spærretiden: ”Muligheden for at medbringe cyklen i tog i de senere år er forbedret betydeligt. Der er på den baggrund allerede i dag mulighed for at medbringe cyklen i alle DSB's tog i fjern- og regionaltrafikken, og vores tal viser, at stadig flere benytter
Side 1 af 2 sig af muligheden. Dertil kommer, at mulighederne for at medbringe cyklen vil blive yderligere forbedret i de kommende år i takt med ibrugtagning af nyt materiel. Blandt andet vil tidsbegrænsningen på muligheden for at medbringe cyklen i S-tog blive ophævet”. Som opfølgning herpå kan jeg oplyse, at det fortsat er DSB’s forventning, at spærretiden på sigt vil blive ophævet. Således har DSB oplyst følgende: ”DSB prioriterer gode forhold for cyklister, i såvel tog som på stationer, højt. Gennem årene har DSB løbende forbedret mulighederne for cykelmedtag  ning i S-togene i myldretiderne: Spærretiderne for cykler er blevet gjort kortere og er fjernet i uaktuel retning i myldretiderne på alle de radiale strækninger, ligesom spærretiden er helt fjernet på Ringbanen i begge retninger. Og senest er spærretiden fjernet i sommerferiemånederne på hele nettet. For DSB er det væsentligt, at ophævelse af spærretiden for cykler i S-togene ikke giver anledning til unødige forsinkelser af togdriften ved ind og udstigning, og dermed resulterer i forlænget rejsetid for det store flertal af passagerer. Derfor vil DSB søge at sikre, at ophævelse af spærretiderne sker så kontrolleret, som det er muligt. Der kan derfor evt. blive tale om forsøgsordninger - på enkelt strækninger eller over kortere perioder - samt gennemførelser af kampagner overfor passagererne, før spærretiderne ophæves. Der kan også være forhold på stationer, som eksempelvis Nørreport, der nødvendiggør visse begrænsninger, og sådanne forhold vil sammen med passageradfærd og benyttelse af eksisterende muligheder blive undersøgt nærmere, før der gennemføres yderligere reduktioner i spærretider. Resultaterne heraf vil kunne få betydning for, på hvilken måde og på hvilket tidspunkt restriktionerne bortfalder.   Men der skal ikke herske tvivl om, at DSB fortsat vil arbejde frem mod en ophævelse af spærretiderne i S-togene”. DSB oplyser endvidere, at de omtalte undersøgelser forventes af blive gennemført i løbet af første halvdel af 2005. I september 2005 forventer DSB således at kunne levere resultaterne af de gennemførte undersøgelser, og herunder også give en vurdering af forventningerne til ophævelse af spærretider for cykler i S-togene i 2006. Når DSB har gennemført undersøgelserne til afklaring af en eventuel ændring af spærretiderne vil jeg naturligvis orientere Trafikudvalget om resultatet.    Med venlig hilsen Flemming Hansen