Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
14. januar 2005
004
-
000062
Trafikudvalget har i brev af 22. december 2004 stillet mig følgende
spørgsmål 144 (Alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 144:
"Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 17. december 2004 fra
Thinggaard Express Aps. vedrørende kommende lovforslag om trafiksel-
skaber, jf. alm. del bilag 187."
Svar:
Thinggaard anfører i sit brev til Folketingets Trafikudvalg, at det forslag til
lov om trafikselskaber, der for nylig var udsendt i høring, vil komme til at
indskrænke mulighederne for at drive national fjernbustrafik for private
busselskaber.
Jeg skal hertil bemærke, at fjernbuskørsel i den gældende lovgivning er
defineret som buskørsel, der forløber over mere end to amtskommuner eller
over mere end hovedstadsområdet og en tilstødende amtskommune. Fjer n-
buskørsel er således i dag buskørsel, der ligger ud over den buskørsel, som
offentlige myndigheder er forpligtet til at varetage.
Tilsvarende har det ved forslaget til lov om trafikselskaber været naturligt
at definere fjernbuskørsel som buskørsel, der forløber over mere end to tra-
fikselskabers områder eller over mere end området for Tr afikselskabet for
Sjælland. Fjernbuskørsel vil dermed fortsat være buskørsel, der ligger ud
over den buskørsel, som offentlige myndigheder er forpligtede til at vareta-
ge.
Den foreslåede definition af fjernbuskørsel indebærer, at udstrækningen af
de trafikselskaber, der oprettes i medfør af loven, vil få betydning for, hvi l-
ke busruter, der vil være fjernbusruter. Jo større udstrækning trafikselska-
berne får, desto længere skal busruterne være for at være fjernbusruter. Det
betyder, at visse af de busruter, der i dag drives som fjernbusruter, forment-
lig ikke vil blive betragtet som fjernbusruter efter trafikselskabernes opret-