Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 14. januar 2005 004 - 000062 Trafikudvalget har i brev af 22. december 2004 stillet mig følgende spørgsmål 144 (Alm. del), som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer. Spørgsmål 144: "Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 17. december 2004 fra Thinggaard Express Aps. vedrørende kommende lovforslag om trafiksel- skaber, jf. alm. del – bilag 187." Svar: Thinggaard anfører i sit brev til Folketingets Trafikudvalg, at det forslag til lov om trafikselskaber, der for nylig var udsendt i høring, vil komme til at indskrænke mulighederne for at drive national fjernbustrafik for private busselskaber. Jeg skal hertil bemærke, at fjernbuskørsel i den gældende lovgivning er defineret som buskørsel, der forløber over mere end to amtskommuner eller over mere end hovedstadsområdet og en tilstødende amtskommune. Fjer n- buskørsel er således i dag buskørsel, der ligger ud over den buskørsel, som offentlige myndigheder er forpligtet til at varetage. Tilsvarende har det ved forslaget til lov om trafikselskaber været naturligt at definere fjernbuskørsel som buskørsel, der forløber over mere end to tra- fikselskabers områder eller over mere end området for Tr  afikselskabet for Sjælland. Fjernbuskørsel vil dermed fortsat være buskørsel, der ligger ud over den buskørsel, som offentlige myndigheder er forpligtede til at vareta- ge. Den foreslåede definition af fjernbuskørsel indebærer, at udstrækningen af de trafikselskaber, der oprettes i medfør af loven, vil få betydning for, hvi l- ke busruter, der vil være fjernbusruter. Jo større udstrækning trafikselska- berne får, desto længere skal busruterne være for at være fjernbusruter. Det betyder, at visse af de busruter, der i dag drives som fjernbusruter, forment- lig ikke vil blive betragtet som fjernbusruter efter trafikselskabernes opret-
Side 2 af 2 telse. Konkret kan nævnes fjernbusruten mellem Nakskov og København, der forløber over Storstrøms Amt, Vestsjællands Amt og hovedstadsområ- det, og som efter lovforslaget udelukkende vil forløbe inden for Trafiksel- skabet for Sjællands område, og dermed blive en regional busrute. Ved private busvirksomheders ansøgninger om tilladelse til regional bus- kørsel skal der efter lovforslaget foretages en såkaldt behovsvurde ring, hvilket indebærer, at der kun udstedes tilladelse til busruter, hvor kørslen ikke er dækket eller vil kunne dækkes ved anvendelsen af eksisterende of- fentlig servicetrafik. For at sikre, at de ruter, der hidtil har været drevet som fjernbusruter, kan fortsætte, er det dog fastsat i bemærkningerne til lovforslaget, at der ved udstedelse af tilladelse til disse ruter vil være en formodning for, at behovet for kørslen ikke er dækket og ikke vil kunne dækkes ved anvendelsen af bestående offentlig servicet rafik. Der vil dermed fortsat kunne udstedes tilladelser til alle de eksisterende fjernbusruter. Tilladelse til rutekørsel udstedes efter lovforslaget af trafikministeren. Kompetencen forventes delegeret til Færdselsstyrelsen. Jeg kan med andre ord afvise, at lovforslaget skulle indebære en ind- skrænkning i forhold til den eksisterende fjernbustrafik. Thinggaard mener angiveligt, at grunden til, at der ikke er kommet flere fjernbusruter i de senere år, er, at lempelserne af mulighede rne for at drive fjernbuskørsel er sket på vilkår, der tager mere hensyn til DSB og andre offentlige trafikselskaber, end til passagerernes ønsker og behov. Jeg er noget forundret over den påstand, eftersom markedet for fjernbu s- kørsel har været fuldstændig åbent for private busvir ksomheder siden 1. juli 2002. De eneste krav, der stilles, er, at der udføres mindst én afgang 4 dage ugentlig på ruten i en periode af mindst  6 måneder, og at køreplaner og ta k- ster for ruterne skal være offentligt tilgængelige. Disse krav er fastsat af hensyn til passagererne og ikke at hensyn til DSB eller de offentlige trafik- selskaber. Med venlig hilsen Flemming Hansen