Trafikudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
22-10-04
602-927
Trafikudvalget har i brev af 7. oktober 2004 stillet mig følgende spørgsmål 14-15
(Alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
./.
Spørgsmål 14:
Kan ministeren bekræfte, at man i forbindelse med opgraderingen af Grenåbanen
sporombygger på strækningen Vestre Strandallé-Torsøvej samt et par kilometer
mellem Torsøvej og Lystrup, som skal tages op igen, når der skal bygges
niveaufrie skæringer med Grenåvej hhv. Århus Amts kommende motorvej
Søften-Skødstrup?
Svar:
Jeg kan oplyse, at der i forbindelse med gennemførelse af sporfornyelsesprojektet
foretages sporombygning på strækningen Vestre Strandallé-Torsøvej pånær en
strækning på ca. 100 m fra overkørslen ved Grenåvej og ind mod Århus. Ved
Grenåvejens krydsning med banen dvs. i selve overkørslen foretages der ikke
sporombygning, da sporet her er ombygget for ganske få år siden for at minimere
omkostninger og gener. Efter bygning af en kommende niveaufri skæring ved
Grenåvej skal sporram merne under alle omstændigheder tages op.
Det meste af strækningen mellem Torsøvej station og Lystrup station skal
sporombygges. Strækningen, hvor der skal udføres sporforlægning, fordi der skal
bygges en sporbærende bro for at motorvejsbyggeriet kan krydse under banen,
ligger indenfor sporombygningsstrækningen. Efter bygningen af den sporbærende
bro over motorvejen lægges sporrammerne tilbage i det oprindelige tracé.
Spørgsmål 15:
"Kan ministeren bekræfte, at man i Lystrup Enge er i gang med at forhøje og
ombygge jernbanedæmningen omkring det sted, hvor motorvejen skal føres