Trafikudvalget Folketinget Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : :602-927 Trafikudvalget har i brev af 7. oktober 2004 stillet mig følgende spørgsmål 14-15 (Alm. del), som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer. ./. Spørgsmål 14: ” Kan ministeren bekræfte, at man i forbindelse med opgraderingen af Grenåbanen sporombygger på strækningen Vestre Strandallé-Torsøvej samt et par kilometer mellem Torsøvej og Lystrup, som skal tages op igen, når der skal bygges niveaufrie skæringer med Grenåvej hhv. Århus Amts kommende motorvej Søften-Skødstrup?” Svar: Jeg kan oplyse, at der i forbindelse med gennemførelse af sporfornyelsesprojektet foretages sporombygning på strækningen Vestre Strandallé-Torsøvej pånær en strækning på ca. 100 m fra overkørslen ved Grenåvej og ind mod Århus. Ved Grenåvejens krydsning med banen – dvs. i selve overkørslen – foretages der ikke sporombygning, da sporet her er ombygget for ganske få år siden for at minimere omkostninger og gener. Efter bygning af en kommende niveaufri skæring ved Grenåvej skal sporram merne under alle omstændigheder tages op. Det meste af strækningen mellem Torsøvej station og Lystrup station skal sporombygges. Strækningen, hvor der skal udføres sporforlægning, fordi der skal bygges en sporbærende bro for at motorvejsbyggeriet kan krydse under banen, ligger indenfor sporombygningsstrækningen. Efter bygningen af den sporbærende bro over motorvejen lægges sporrammerne tilbage i det oprindelige tracé. Med venlig hilsen
Side 1 af 2 Flemming Hansen