Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 14. januar 2005 004 - 000056 Trafikudvalget har i brev af 17. december 2004 stillet mig følgende spørgsmål 135 (Alm. del  - bilag ), som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer. Spørgsmål 135: ”Vil ministeren oplyse, hvilken frekvens kontrakten forpligter Arriva til at betjene de pågældende stationer med, samt hvilken frekvens DSB rent fa k- tisk betjente stationerne med de sidste 5 år før Arrivas overtagelse  af drif- ten af de jyske strækninger?” Svar: Betjeningskravene for de 4 stationer mellem Århus og Herning, hvor der i 2005 er sket en betjeningsreduktion i forhold til 2004, gengives i nedenstå- ende tabel: Tabel 1: Minimumsbetjening hverdage Alken 11 - 11 Laven 11 - 11 Svejbæk 18 - 18 Engesvang 15 5* 20 *)Det fremgår af myldretidskontrakten, at strækningen mellem Silkeborg og Herning skal betj e- nes af 5 supplerende myldretidstog. Såfremt der kan dokumenteres passagerfordele ved ikke at standse ved visse stationer, f.eks. Engesvang, kan dette gøres. Angivelsen i tabellen må derfor anses som et maksimum. Trafikstyrelsen har oplyst mig, at DSB’s køreplaner indeholdt følgende antal afgange fra de berørte stationer (mandag-fredag) sammenholdt med ARRIVAs køreplan 2005: Tabel 2: Betjening på hverdage 1998 -2005
Side 2 af 2 Alken Århus 19 19 n.a. 20 20 20 Herning 18 18 n.a. 22 22 21 Laven Århus 21 21 21 22 22 20 Herning 21 21 21 22 22 21 Svejbæk Århus 19 19 19 20 20 20 Herning 18 18 19 21 21 21 Engesvang Århus 20 21 22 22 22 21 Herning 18 18 18 19 19 21 Note: Alken var i 2000 betjent med busser. Toghastigheden var sat ned på grund af slidte skinner, og der var derfor ikke tid til stop ved alle stationer. Som det ses af tabellen, er der ikke tale om væsentlige nedskæringer i be- tjeningen af de fire stationer i forhold til niveauet, da DSB forestod driften på strækningen. I betragtning af, at det  – jf. min besvarelse af spørgsmål 134 – også kan konstateres, at køreplanen for 2005 betyder en samlet rejs e- tidsbesparelse, mener jeg grundlæggende, at ARRIVA har dimensioneret deres køreplan for 2005 fornuftigt. Med venlig hilsen Flemming Hansen