Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
14. januar 2005
004
-
000056
Trafikudvalget har i brev af 17. december 2004 stillet mig følgende
spørgsmål 134 (Alm. del - bilag ), som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 134:
"Kan ministeren bekræfte, at Arrivas forringede betjening af mindre statio-
ner fra det forestående køreplansskift er i overensstemmelse med kontra k-
ten?"
Svar:
Jeg kan bekræfte, at ARRIVAs køreplan for 2005 overholder kontraktens
betjeningskrav.
Som det også fremgår af min besvarelse af spørgsmål S 1411 af 4. januar
2005, gælder der i tillæg til kravene til minimumsbetjening en særlig betje-
ningsforpligtigelse i myldretiden i henhold til den særlige forhandlede
myldretidskontrakt. For så vidt angår trafikken mellem Å
rhus og Herning
regulerer myldretidskontrakten alene betjeningen på delstrækningen me l-
lem Silkeborg og Herning. Det fremgår af myldretidsko ntrakten, at alle tog
i udgangspunktet skal standse ved samtlige stationer i time 6, 7, 15, 16 og
17 i retning mod Herning, og i time 6, 7, 14, 15 og 16 i retning mod Silke-
borg. Det gælder dog også, at såfremt der kan dokumenteres passagerford e-
le ved ikke at standse ved visse mindre stationer, kan køreplanen tilrette-
lægges herefter.
Som det også fremgår af min besvarelse af S 1411, er der dokumentet s å-
danne passagerfordele. Trafikstyrelsen har gennemført beregninger af det
samlede tidsforbrug for passagererne internt på strækningen mellem Ska n-
derborg og Herning i køreplanen for 2004 hhv. 2005. Resultatet heraf viser,
at der på hverdage spares 63 passagertimer pr. dag i 2005 -køreplanen sam-
menlignet med 2004-køreplanen.
Med venlig hilsen
Flemming Hansen