Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 19. oktober 2004 602-918 Trafikudvalget har i brev af 7. oktober 2004 stillet mig følgende spørgsmål 13 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer. Spørgsmål 13: "Hvilke hensyn taler for at nedlægge overkørsel 228, når der tages i betragtning, at Banedanmark tidligere har anbefalet en opretholdelse, at der alene er tale om otte berørte husstande, og at en nedlæggelse vil have store konsekvenser for både fredninger og rekreative værdier i området?" Svar: Banedanmark har oplyst mig om, at man har søgt at opretholde overkørsel 228 for at undgå et større erstatningsanlæg i et område med store rekreative værdier. Denne løsning har imidlertid ikke kunnet godkendes af vejmyndigheden udfra et sikkerhedsmæssigt perspektiv, og derfor har Banedanmark ændret det samlede forslag vedr. overkørsel 227-229. Det ændrede forslag indebærer at overkørsel 229 lukkes helt, at overkørsel 228 ændres til en overgang for gående, og at overkørsel 227 sikres med signaler og automatiske bomme. Overkørsel 228 fungerer i dag som adgang for køretøjer til de grunde der er beliggende på Badevej. Af forslaget følger, at det vil være nødvendigt at forlænge Badevej, således at der skabes adgang for den grund der før har benyttet overkørsel 229, og således at der opnås forbindelse til overkørsel 227, som herefter vil være den overkørsel, hvor kørende trafik har adgang. Jeg skal understrege at der er tale om et forslag som skal behandles af både amt, kommune, fredningsmyndigheder og ekspropriationskommissionen. Ved projekter som dette, må der ske en afvejning af en lang række hensyn og modsatrettede interesser. Jeg mener dog, at der med den foreslåede løsning kan opnås en trafikal mere sikker løsning, med relativt begrænsede indgreb i området. Banedanmark vil således arbejde videre med denne løsning.
Side 1 af 2 Med venlig hilsen Flemming Hansen