Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 17  . januar 2005 004 - 000054 Trafikudvalget har i brev af 15. december 2004 stillet mig følgende spørgsmål 126  -129 (Alm. del - bilag ), som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer. Spørgsmål 126: "I forlængelse af besvarelsen af samrådsspørgsmål L bedes ministeren o p- lyse, hvilke konsekvenser den tyske lastbilafgift, MAUT'en, ventes at få for godstrafikken på jernbane." Svar: Trafikministeriet udgav i maj 2003 en rapport om konsekvenserne for Danmark af indførelse af tysk kilometerafgift for tunge køretøjer. Rappo   r- ten giver en gennemgang af det tyske beslutningsgrundlag, som ligger til grund for indførelsen af MAUT’en. Desuden giver rapporten på basis af det eksisterende datagrundlag et skøn over konsekvenser for det danske godstransporterhverv, udvalgte brancher og samfundsøkonomien samt ko n- sekvenserne for godsstrømmene til og fra Danmark. En af slutningerne, der drages i rapporten er, at der findes en mængde vare  - grupper, hvor der er potentiale for overflytninger af gods fra lastbil til jern- bane. Den tyske vejafgift indebærer alt andet lige en vis omkostningsfo  r- øgelse for de danske transportører, som vil se deres konkurrenceevne svækket. Omkostningsfor  øgelsen vil i et vist omfang kunne imødegås ved en omlægning af godstransporten fra vej til bane. Der er i rapporten gennemført en beregning af, hvorledes den tyske kilom e- terafgift forventes at påvirke transportmiddelvalget og rutevalget for last - biltrafikken. Resultatet indikerer at, som følge af indførelsen af MAUT’en vil jernbanetransport i tonkm. øges betydeligt, nemlig med 12 pct. i Da n- mark og 6 pct. i Tyskland.
Side 2 af 3 Spørgsmål 127: ”I forlængelse af besvarelsen af samrådsspørgsmål L, hvor ministeren bl.a. fortalte, at den internt danske jernbane-godstrafik udgør 15 pct. af Railions samlede godstrafik i Danmark, bedes ministeren udarbejde en opgørelse, der viser, hvor disse 15 pct. indenlandsk godstrafik kører  - herunder hvor meget gods, der køres på de forsk  ellige strækninger.” Svar: I bilag 1 er vist den nationale jernbanetransport af gods i 2003 fordelt på amter. National jernbanetransport af gods omfatter transporter, hvor både af- og pålæsning af gods foregår i Danmark. Bilaget viser f.eks., at der i 2003 blev kørt 156 mio. tonkm. ban egods til hovedstadsregionen, heraf 75 mio. tonkm. fra Århus Amt. Yderl  igere viser bilaget, at der mellem hovedstadsregionen og Nordjyllands Amt i alt blev transporteret 31 mio. tonkm. gods (begge veje, dvs. 19 mio. ton km. fra Nordjyllands Amt til hovedstadsregionen og 12 mio. tonkm. fra hoved- stadsregionen til Nordjyllands Amt). Statistikken er registreret af Danmarks Statistik. Opgørelserne baserer sig bl.a. på indb eretninger fra Banedanmark, Railion Danmark, privatbanerne m.fl. Det skal bemærkes, at der i forbindelse med gods til og fra privatb  a- nerne kan være tale om en lille overvurdering af godsmængden pga. opg ø- relsesmetoden. Spørgsmål 128: ”Vil ministeren i forlængelse af besvarelsen af samrådsspørgsmål L unde r- søge, hvi lken virkning det ville have på vognmændene (DTL) henholdsvis Mols-Linien, hvis man sænkede taksterne for godstrafik på jernbane over Storebælt uden samtidig at sænke taksterne for godstransport på lastbiler?” Svar: Hvordan Railion Danmark ville reagere i den beskrevne situation, kan jeg af gode grunde ikke vide, idet Railion Danmark er en privat virksomhed, der opererer på et stærkt konkurrencepræget marked. Reaktionen vil teor e- tisk set afhænge af priselasticiteten på de godsmarkeder, som Railion op   e- rerer på. Hvis priselasticiteten er høj, burde det føre til reducerede priser og omvendt. Hertil kommer, at Railion Danmark har underskud på den samlede drift, og det er derfor nærliggende at antage, at en besparelse på omkostninger til betaling af afgifter for passage af Storebælt i et vist omfang vil blive udny  t- tet til en konsolidering i selskabet. ./.
Side 3 af 3 Antages det omvendt, at den fulde besparelse for jernbanegodsoperatørerne omsættes til lavere priser for kunderne, kan det for de indenlandske tran  s- porter skønsmæs e- nen en fjerdedel af reduktionen af afgifterne. Det er ikke muligt uden et meget detaljeret kendskab til markedsforholdene og logistikkæderne næ r- mere at vurdere om og i givet fald hvor meget godstransport, der vil blive overflyttet fra lastbil- og færgetransport, såfremt priserne for godstransport med jernbane sænkes. Spørgsmål 129: ”Vil ministeren i forlængelse af besvarelsen af samrådsspørgsmål L opl yse, hvad Danmarks Statistiks opgørelser over udv iklingen i godstrafikken på jernbane i Danmark viser for perioden 1994-2003?” Svar: I nedenstående tabel er vist godstransportarbejdet på jer  nbane i perioden 1994 - 2003, som er registreret af Danmarks Statistik og med de forudsæ  t- ninger, der ligger til grund for opgørelsen. Godstran sportarbejdet opgøres i tonkilometer og må anses for det mest anvendelige mål for vurdering af godsudviklingen for jernbanegods over tid. Godstransportarbejdet i mia. tonkm. 2,0 2,0 1,8 2,0 2,1 2,0 2,1 2,0 1,9 2,0 Kilde: Danmarks statistik Som det fremgår af tabellen, har transportarbejdet været relativt stabilt gennem 10-året. Jeg henviser i øvrigt til Trafikredegørelse 2004, side 33. Med venlig hilsen Flemming Hansen