Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
17 . januar 2005
004
-
000054
Trafikudvalget har i brev af 15. december 2004 stillet mig følgende
spørgsmål 126 -129 (Alm. del - bilag ), som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 126:
"I forlængelse af besvarelsen af samrådsspørgsmål L bedes ministeren o
p-
lyse, hvilke konsekvenser den tyske lastbilafgift, MAUT'en, ventes at få for
godstrafikken på jernbane."
Svar:
Trafikministeriet udgav i maj 2003 en rapport om konsekvenserne for
Danmark af indførelse af tysk kilometerafgift for tunge køretøjer. Rappo r-
ten giver en gennemgang af det tyske beslutningsgrundlag, som ligger til
grund for indførelsen af MAUTen. Desuden giver rapporten på basis af
det eksisterende datagrundlag et skøn over konsekvenser for det danske
godstransporterhverv, udvalgte brancher og samfundsøkonomien samt ko n-
sekvenserne for godsstrømmene til og fra Danmark.
En af slutningerne, der drages i rapporten er, at der findes en mængde vare -
grupper, hvor der er potentiale for overflytninger af gods fra lastbil til jern-
bane. Den tyske vejafgift indebærer alt andet lige en vis omkostningsfo r-
øgelse for de danske transportører, som vil se deres konkurrenceevne
svækket. Omkostningsfor øgelsen vil i et vist omfang kunne imødegås ved
en omlægning af godstransporten fra vej til bane.
Der er i rapporten gennemført en beregning af, hvorledes den tyske kilom e-
terafgift forventes at påvirke transportmiddelvalget og rutevalget for last -
biltrafikken. Resultatet indikerer at, som følge af indførelsen af MAUTen
vil jernbanetransport i tonkm. øges betydeligt, nemlig med 12 pct. i Da n-
mark og 6 pct. i Tyskland.