Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
7. januar 2005
004
-
52
Trafikudvalget har i brev af 15. december 2004 stillet mig følgende spørg s-
mål, som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørg smål 123:
"Ministeren bedes kommentere vedlagte artikel fra Fagpressebureauet den
14. december 2004 Trelleborg Hamn omstrukturerer og låner 435 mio.
skr. i EUs investeringsbank m.h.t., hvilke konsekvenser det kan få for en
fast forbindelse over Femern Bælt.
Svar:
Det fremgår ikke direkte af den vedlagte artikel hvilke ændringer i Trell e-
borg Havn den omtalte omstrukturering og det omtalte lån medfører.
Jeg har tidligere, bl.a. i mit svar på af 8. august 2003 på Trafikudvalgets
spørgsmål 464 -467 (alm. del bilag 1321), kommenteret spørgsmål o
m-
kring forbedringer af færgefarten mellem Sv erige og Tyskland i relation til
en fast forbindelse over Femern Bælt.
Heri fremgår det bl.a. at jeg mener, at selv hvis der sker betydelige forbe d-
ringer og investeringer i de færgeruter de konkurrerer med en fast forbi n-
delse over Femern Bælt, herunder ruterne til og fra Trelleborg, vil det ikke
fjerne det trafikale grundlag for en fast forbindelse over Femern Bælt.
Der henvises i øvrigt til det med brev af 7. april 2003 ti l Folketingets Tra-
fikudvalg fremsendte notat Færgefart mellem Sverige og Tyskland i fo r-
bindelse med de nye trafikprognoser for en fast forbindelse over Femern
Bælt samt den med brev af 14. marts 2003 fremsendte rapport Fe
hmarn
Belt Forecast 2002.
Med venlig hilsen
Flemming Hansen