Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 10. januar 2005 004 - 000044 Trafikudvalget har i brev af 9. december 2004 stillet mig følgende spørg  s- mål 109 (Alm. del  - bilag 145), som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer. Spørgsmål 109: "Ministeren bedes kommentere materiale modtaget i forbindelse med Dan- ske Busvognmænds foretræde for udvalget den 9. december 2004, jf. alm. del - bilag 145." Svar: Danske Busvognmænd har afleveret følgende materiale    til Folketingets Trafikudvalg i forbindelse med foretræde den 09. december 2004. Trafikudvalget har anmodet om mine kommentarer til det fremlagte mate- riale. Notat fra Danske Busvognmænd om omfanget af transportarbejde med sovebus, sikkerhed, forskrifter og pris. Jeg kan bekræfte, at Færdselsstyrelsen har oplyst, at buskørsel i E uropa målt i dødsfald pr. 100 mio. kilometer generelt er 10 gange så sikker en transportform i forhold til personbilkø rsel. I 1996 blev der gennemført præciserede danske bestemmelse   r for sovebus- ser. Det drejede sig blandt andet om krav om syn og registrering som sove- bus, sikring af adgang til nødudgange og krav om endeværn ved udsatte pladser. Jeg har ikke bemærkninger til oplysningerne om omfanget af transporta  r- bejdet med sovebusser eller det tillæg til prisen, som kunderne betaler for at køre sovebus.
Side 2 af 3 Handlingsplan udarbejdet af branchen, kørselskontrakt, tjekliste for chauffører samt oplysning om øvrige tiltag fra Danske Busvog  nmænd Jeg kan oplyse, at jeg tidligere er blevet orienteret om tiltagene fra bran- chens side, og jeg havde lejlighed til at kommentere initiativerne på Da n- ske Busvognmænds årsmøde den 6. n ovember 2004. Jeg gav udtryk for, at der var grund til at rose Danske Busvognmænd for tiltagene, idet man fra foreningens side har signaleret, at man lægger vægt på en nødven dig op- rydning. Det har udmøntet sig i en handlingsplan, som er udar bejdet i dia- log med Dansk Rejsebureauforening og SiD. Handlingsplanen indeholder en standardkontrakt med en klar ansvarsfordeling mellem transportkøber og transportsælger. Den indeholder krav om 10 timers ophold på beste   m- melsesstedet mod 8 timer i dag. Og den indeholder krav om en konsekvent overholdelse af køre - og hviletidsbestemmelserne foruden gode råd og en tjekliste som retter sig til chauffø Jeg tilføjede dog også, at det i sig selv burde være en selvfølge. Notat til trafikministeren om de gældende EU  -regler for sæder i turis  t- busser. Notatet omhandler sikkerhedsforanstaltninger vedrørende stole og sikke r- hedsseler. Passagererne er kun fastspændt i sikkerhedsseler når sædet er rejst op i siddestilling. Men problemet er jo, at når sæderne lægges ned til sovestilling, kan sikkerhedsselerne ikke benyttes. I Danmark har vi derfor indført skærpede sikkerhedskrav i form af sikkerhedsa   dskillelse mellem sæderne til sovebusser, netop for at b  eskytte passagererne, når de ligger ned og ikke kan benytte sikkerhedssele. Oplysninger om Mobileye. Færdselsstyrelsen er bekendt med Mobileye. Det er en ny teknol  ogi, som ser meget lovende ud. Efter Færdselsstyrelsens oplysninger er teknologien endnu ikke udviklet til et fuldt pålideligt niveau, så fejlmeldinger helt un  d- gås. Afslutningsvis vil jeg gerne oplyse, at baggrunden for mine tiltag er de to tragiske ulykker med sovebusser - først i januar i E isenberg og dernæst i juli i Euskirchen. Begge ulykker var forårsaget af for høj hastighed og manglende opmær k- somhed hos chaufføren og desværre med død sfald til følge. På et tidspunkt, hvor medieomtalen netop var ophørt efter den første bu   s- ulykke i Eisenberg, var busbranchen på ny i fokus. De razziaer, som polit i- et gennemførte i forbindelse med skolernes vinterferie i 2004, viste mass i- ve overtrædelser af blandt andet køre   - og hviletidsbestemmelserne, men
Side 3 af 3 også at flere chauffører ikke havde erhvervskørekort    eller andre fornødne godkendelser til at føre bus. Den 23. september kunne man i TV i forbrugerudsendelsen Konsum se, hvorledes der fortsat sker overtrædelser af hastigheden ved kørsel med bus både her i landet og i u dlandet. Det er min forventning, at bå de branchens egne tiltag og Færdselsstyre  l- sens nye krav vil give et vigtigt bidrag til at øge sikkerheden for passagerer i sovebusser og til at forbedre branchens omdømme. Afslutningsvis kan jeg oplyse, at Tyskland har meddelt, at man fremsætter et lovforslag primo 2005, hvorefter al kørsel med sovebusser bliver fo rbudt i Tyskland. Forslaget forventes at træde i kraft fo  råret 2005. Med venlig hilsen Flemming Hansen