Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
: 304
-
84
Trafikudvalget har i brev af 7. oktober 2004 stillet mig følgende spørgsmål
10, som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 10:
"Ministeren bedes oplyse, hvad status er for liberaliseringen af havneloven
m.h.t. retten til at udføre skibsrelaterede hjælpetjenester, som bl.a. blev
drøftet i forbindelse med behandling af L46 i folketingsåret 2003 -2004?"
Svar:
Folketingsmedlem Helge Mortensen m.fl. har den 19. oktober 2004 frem-
sat beslutningsforslag B20, hvorefter forslagsstillerne ønsker at pålægge
regeringen af fremsætte et lovforslag om ophævelse af funktionsbegræn
s-
ningerne på skibsrelaterede hjælpetjenester og havnerelateret operatørvir
k-
somhed for kommunale selvstyrehavne og helt eller delvist kommunalt
ejede aktieselskabshavne.
Jeg har i forbindelse med førstebehandlingen af beslutningsforslaget ti l-
kendegivet, at jeg planlægger at fremsætte et forslag til ændring af havn
e-
loven. Ændringen vil indebære, at der på forsøgsbasis g
ives mulighed for at
dispensere fra havnelovens begrænsninger på kommunale havne og helt
eller delvist kommunalt ejede aktieselskabshavnes muligheder for at fore-
stå skib srelaterede hjælpetjenester.
Der vil blive stillet en række betingelser for at kunne opnå en sådan d
i-
spensation. F.eks. vil forsøgsordningen være begrænset til havne, der over
de seneste 3 år har haft en årlig godsomsætning på mindst 3 mio. tons
gods, ligesom det vil være en forudsætning, at havnen kan
dokumentere, at
den skibsrelaterede hjælpetjeneste ikke fungerer tilfredsstillende i rent pr i-
vat regi. Endelig vil der blive stillet en række specifikke krav til, hvorledes
den af havnen udførte skibsrelaterede hjælpetjeneste skal udskilles forre t-
ningsmæss igt fra den ø vrige havnedrift.