Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : :  304 - 84 Trafikudvalget har i brev af 7. oktober 2004 stillet mig følgende spørgsmål 10, som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer. Spørgsmål 10: "Ministeren bedes oplyse, hvad status er for liberaliseringen af havneloven m.h.t. retten til at udføre skibsrelaterede hjælpetjenester, som bl.a. blev drøftet i forbindelse med behandling af L46 i folketingsåret 2003  -2004?" Svar: Folketingsmedlem Helge Mortensen m.fl. har den 19. oktober 2004 frem- sat beslutningsforslag B20, hvorefter forslagsstillerne ønsker at pålægge regeringen af fremsætte et lovforslag om ophævelse af funktionsbegræn s- ningerne på skibsrelaterede hjælpetjenester og havnerelateret operatørvir k- somhed for kommunale selvstyrehavne og helt eller delvist kommunalt ejede aktieselskabshavne. Jeg har i forbindelse med førstebehandlingen af beslutningsforslaget ti l- kendegivet, at jeg planlægger at fremsætte et forslag til ændring af havn e- loven. Ændringen    vil indebære, at der på forsøgsbasis g ives mulighed for at dispensere fra havnelovens begrænsninger på kommunale havne og helt eller delvist kommunalt ejede aktieselskabshavnes muligheder for at fore- stå skib srelaterede hjælpetjenester. Der vil blive stillet en række betingelser for at kunne opnå en sådan d i- spensation. F.eks. vil forsøgsordningen være begrænset til havne, der over de seneste 3 år har haft en årlig godsomsætning på mindst 3 mio. tons gods, ligesom det vil være en forudsætning, at havnen kan dokumentere, at den skibsrelaterede hjælpetjeneste ikke fungerer tilfredsstillende i rent pr  i- vat regi. Endelig vil der blive stillet en række specifikke krav til, hvorledes den af havnen udførte skibsrelaterede hjælpetjeneste skal udskilles forre   t- ningsmæss  igt fra den ø vrige havnedrift.
Side 2 af 2 Jeg henviser derudover til mine besvarelser af udvalgets spørgsmål i fo  r- bindelse med udvalgets behandling af beslutningsforslag B20. Med venlig hilsen Flemming Hansen