Besvarelse  af  spørgsmål  nr.   83  (Alm.  del),  som  Sund- hedsudvalget    har    stillet    til    indenrigs-    og    sund- hedsministeren den 17. december 2004 Spørgsmål  83: "Ministeren  bedes  kommentere  henvendelsen  af  13.  december  2004  fra Forbrugerrådet vedrørende Patientklagenævnet, jf. alm. del    – bilag 123" Svar: Forbrugerrådet fremsætter  i sin henvendelse en række synspunkter om Patientklagenævnet. Forbrugerrådet nævner, at det nuværende klag  e- system ikke kan tage stilling til, om et behandlingsforløb har været af ti  l- fredsstillende kvalitet eller ej. Forbrugerrådet  ønsker et Patientklag enævn, der kan fungere fremadrettet og forebyggende. Forbrugerrådet  fremfører, at retsbeskyttelsen i det nuværende klagesystem kun træder ind i forhold til den indklagede sundhedsperson. På denne baggrund foreslår Forbruge  r- rådet, at der etableres et nyt Patientklagenævn samt et discipl inærnæv n placeret under Sundhedsstyrelsen. Med henvendelsen følger et skema med forslag til ændringer i Patientklagenævnets funktion, m.v., samt en artikel fra Tænk + Test, hvori det nuværende klagesystem kritiseres for manglende kvalitetssikring og for ikke at beskytte patienterne. Jeg er helt enig i, at der skal være fokus på kvalitetssikring. Jeg mener, at den danske kvalitetssikringsmodel, der er under udvikling, netop tjener det- te formål  i samspil med det etablerede patientsikkerhedssystem med indbe- retning om utilsigtede hændelser, patienttilfredshedsundersøgelser  m.v. Hertil kommer ikke mindst patientkontorernes indsats for at vejlede patien- terne. Angående retssikkerheden må jeg bemærke, at patienten ikke som u  d- gangspunkt kan gives ret i sin klage. Begge parters retssikkerhed er sikret, hvilket direktøren for Patientklagenæv  net jo også mener, jf. direktørens citat i artiklen. Vi skal koncentrere kræfterne om at sikre kvaliteten i sundhedsvæsenet til gavn for patienterne. Dette sikres ikke ved at nedsætte flere råd og nævn. Vedrørende de konkrete forslag til ændringer i Patientklagenævnets funkt  i- on, m.v., jf. skemaet, har jeg følgende kommentarer: Jeg er tilfreds med Patientklagenævnets nuværende formål og kompete  n- ce. Nævnet sikrer, at alle patienter få r taget stilling til, om en sundhedsper- son har handlet forsvarligt, og nævnets afgørelser sendes til den evt. drift  s- Indenrigs- og Sundhedsministeriet Dato: 17. januar 2005 Kontor: 1.s.kt. J.nr.: 2004-16110-29 Sagsbeh.: ST Fil-navn: Dokument 2
2 ansvarlige myndighed, og principielle sager offentliggøres på nævnets hjemmeside; alt til sikring af behandlingskvaliteten. Jeg ser heller ikke noget behov for at ændre på sammensætningen af nævnet, der i dag i sin sammensætning afspejler hensynet til en bred r e- præsentation af forskellige interesser og samtidig sikrer en tilstrækkelig juridisk og faglig kompetence. Det foreslås, at  klager skal kunne indgives både skriftl igt og mundtligt. For at sikre, at behandlingen af klager foregår på en forsvarlig   måde, herunder sikrer patientens retssikkerhed, mener jeg, at det er vigtigt, at grundlaget for denne behandling er så klart og tydeligt  som muligt. Derfor bør klager i fremtiden også indgives skriftligt. Jeg er på den a  nden side bevidst om, at ikke alle patienter har ressourcerne til på egen hånd at in  dgive en skriftlig klage. I de tilfælde hvor dette er tilfældet, vil patienterne kunne få hjæ lp af patientkontorerne. Endelig foreslås , at Patientklagenævnets afgørelser skal rette sig mod b  e- handlingsforløb.  Det er et decentralt sundhedsvæsens opgave at vurdere, hvordan sådanne behandlingsforløb bedst kan tilrettelægges efter de lokale forhold; personale, bygningsmæssige forhold m.v. Centralt fastlagte normer herfor vil fratage amterne deres driftsansvar efter sundhedslovgivningen. Og så vil jeg  blot gentage, at vi bedst sikrer et godt behandlingsforløb ved at fokusere på kvaliteten i en bred sa mmenhæng, hvilket bl.a. gøres ved fortsat at arbejde med kvalitetsmodellens elementer i et samspil med de vejledninger Sundhedsstyrelsen udsender for god praksis m.v.