Besvarelse af spørgsmål nr. 83 (Alm. del), som Sund-
hedsudvalget har stillet til indenrigs- og sund-
hedsministeren den 17. december 2004
Spørgsmål 83:
"Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 13. december 2004 fra
Forbrugerrådet vedrørende Patientklagenævnet, jf. alm. del bilag 123"
Svar: Forbrugerrådet fremsætter i sin henvendelse en række synspunkter
om Patientklagenævnet. Forbrugerrådet nævner, at det nuværende klag e-
system ikke kan tage stilling til, om et behandlingsforløb har været af ti l-
fredsstillende kvalitet eller ej. Forbrugerrådet ønsker et Patientklag enævn,
der kan fungere fremadrettet og forebyggende. Forbrugerrådet fremfører, at
retsbeskyttelsen i det nuværende klagesystem kun træder ind i forhold til
den indklagede sundhedsperson. På denne baggrund foreslår Forbruge r-
rådet, at der etableres et nyt Patientklagenævn samt et discipl inærnæv n
placeret under Sundhedsstyrelsen. Med henvendelsen følger et skema
med forslag til ændringer i Patientklagenævnets funktion, m.v., samt en
artikel fra Tænk + Test, hvori det nuværende klagesystem kritiseres for
manglende kvalitetssikring og for ikke at beskytte patienterne.
Jeg er helt enig i, at der skal være fokus på kvalitetssikring. Jeg mener, at
den danske kvalitetssikringsmodel, der er under udvikling, netop tjener det-
te formål i samspil med det etablerede patientsikkerhedssystem med indbe-
retning om utilsigtede hændelser, patienttilfredshedsundersøgelser m.v.
Hertil kommer ikke mindst patientkontorernes indsats for at vejlede patien-
terne.
Angående retssikkerheden må jeg bemærke, at patienten ikke som u d-
gangspunkt kan gives ret i sin klage. Begge parters retssikkerhed er sikret,
hvilket direktøren for Patientklagenæv net jo også mener, jf. direktørens
citat i artiklen.
Vi skal koncentrere kræfterne om at sikre kvaliteten i sundhedsvæsenet til
gavn for patienterne. Dette sikres ikke ved at nedsætte flere råd og nævn.
Vedrørende de konkrete forslag til ændringer i Patientklagenævnets funkt i-
on, m.v., jf. skemaet, har jeg følgende kommentarer:
Jeg er tilfreds med Patientklagenævnets nuværende formål og kompete n-
ce. Nævnet sikrer, at alle patienter få r taget stilling til, om en sundhedsper-
son har handlet forsvarligt, og nævnets afgørelser sendes til den evt. drift s-
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Dato:
17. januar 2005
Kontor:
1.s.kt.
J.nr.:
2004-16110-29
Sagsbeh.:
ST
Fil-navn:
Dokument 2