Besvarelse af spørgsmål nr.   163 (Alm. del – bilag 602), som  Folketingets Sundhedsudvalg har stillet til inden- rigs- og sundhedsministeren den 11. maj 2004 Spørgsmål  163: "Vil ministeren oplyse, hvilke initiativer regeringen agter at tage, så patie n- ter  kan  få  relevante  informationer  om  behandlingskvaliteten  på  landets mange sygehusafdelinger, når patienter bruger det fr ie sygehusvalg?" Svar: Det er regeringens udgangspunkt, at der skal være den størst mulige ge  n- nemsigtighed og åbenhed  om, hvad der foregår i sundhedsvæsenet. Reg e- ringen  tillægger  det  afgørende  betydning,  at  kvalitetsinformat  ioner  bliver offentliggjort i en form, der både er alment forståelig  e og samtidig retvisen- de.  Regeringen  har  derfor  arbejdet målrettet med  at  skabe grundlaget for offentliggørelse  af kvalitetsdata,  og   i  december 2003 fremlagt  et  debatop- læg om et åbent og gennemsigtigt sundhedsvæsen for   at sætte tempo på processen  med  at  offentliggøre  informationer  om  kvaliteten  i  sundheds - væsenet. Som en opfølgning på debatoplægget, har j   eg har sammen med sygehus- ejerne  medio  februar  2004  nedsat  en  fælles  arbejdsgruppe  vedrørende offentliggørelse  og for midling  af  informationer  om  kvaliteten  i  sygehusvæ- senet. Arbejdsgruppen afleverede 1. rapport den 3. juni 2004 med anbefa- ling af principper for offentliggørelse og formidling af kvalitetsinformationer. I  overensstemmelse  med  kommissoriet  for  arbejdsgruppen,  skal  denne udarbejde  en  2.  rapport,  hvor  formidlingsprincipperne  udbygges,  f.eks. vedr. mulighederne for sammenligning, rangordning og ”karaktergivning”. For så vidt angår offentliggørelse af kvalitetsdata på hygiejneområdet, har Indenrigs-  og  Sundhedsministeriet  ultimo  oktober  2004  ydet  økonomisk stø tte til to projekter, der skal kvalificere de data, der kan offentliggøres på hygiejneområdet.  En  arbejdsgruppe  under  Sundhedsstyrelsen,  med  delta- gelse af eksperter på hygiejneområdet  , har skønnet, at de da ta, der i dag findes i Landspatientregisteret, ikke giver et fuldstændigt billede af hygiej- nestandarden  på  landets  sygehuse,  bl.a.  fordi  registreringerne  ikke  sker ofte, ensartet og omhyggeligt nok. Det er imidlertid erfaringen, at registre- ringerne  først  o pnår  kvalitet  og  validitet  når  tallene  anvendes,  f.eks.  ge  n- nem  offentliggørelse.   Det  er  derfor  med  de  to  projekter  hensigten,  at  der skal skabes grundlag for at offentliggøre tal for infektioner fra Landspatien t- registeret fra årsski ftet. Indenrigs- og Sundhedsministeriet Dato: 3. november 2004 Kontor: 2.s.kt. J.nr.: 2004-12100-77 Sagsbeh.: ANB Fil-navn: Viborg.amt.spm.163
2 Der  er  aktuelt  en  række  muligheder  for  at  søge  information  om  behan  d- lingskvalitet på sygehusene. Det Nationale Indikatorprojekt (NIP) offentli g- gør  afdelingsspecifikke  kval itetsdata  på  udvalgte  indikatorer  inden  for  de sygdomsområder,  som  proje ktet  omfatter.  Den  Gode  Medicinske  Afdeling (DGMA) offentliggør data om det samlede pat ientforløb på de medicinske afdelinger  på  sygehusene.  Data  fra  NIP  og  DGMA  offentliggøres  på  den fælles, offentlige sundhedsportal, www.sundhed.dk. Derudover har de centrale sundhedsmyndigheder og amterne/H:S indgået en aftale om at etablere en obligatorisk kvalitetsmodel for det danske sund- hedsvæsen.  Der  bliver  med  kvalitetsmodellen  formuleret  standarder  og kvalitetskrav,  der  kommer  til  at  omfatte  alle  væsentlige  aspekter  af  sund- hedsvæsenets virksomhed; standarder, som f.eks. skal omfatte patientsik- kerhed, sammenhængende patientforløb, medicin  ering, hygiejne m.m. Kvalitetsmodellen  har  til  formål  at  fremme  gode  patientforløb,  således  at patienterne  oplever  en  bedre  kvalitet.  Den  skal  synliggøre  kva liteten  og fremme  en  kontinuerlig  klinisk,  faglig  og  organisatorisk  kvalitetsforbedring af  patientforløbene.  Kvalitetsmodellen  udvikles  over  en  årrække.  Det  er  i først  omgang  målsætningen,  at  samtlige  offentlige  sygehuse  skal  være omfattet af modellen ved udgangen af 2006. Kvalitetsmodellen skal basere sig på standarder med tilhørende målbare indikatorer for den kliniske kval   i- tet samt på standarder for den organisatoriske kvalitet. Der  skal  løbende  foretages  selvevalueringer  på  sygehusene,  og  der  skal gennemføres  ekstern  evaluering  af  kvalitetsudviklingen.  Kvalitetsmodellen søges tilrettelagt, så den kan synliggøre kvaliteten af de vigtigste aktiviteter, muliggøre  sammenligninger  imellem  institutioner  og  sikre  et  datagrundlag for offentliggørelse.