1. behandling af B 68 fredag den 28. februar 2003
Den næste sag på dagsordenen var:
Første behandling af beslutningsforslag nr. B 68: Forslag til folketingsbeslutning om etablering af sundhedsrum for stof-
misbrugere som et led i den integrerende og skadereducerende politik på narkotikaområdet.
Forhandling:
Indenrigs- og sundhedsministeren (Lars Løkke Rasmussen):
Efter regeringens opfattelse er det, der er behov for på området her, et bredere og mere sammenhængende alternativ til
ideen om fixerum, som her relanceres af Socialdemokratiet, et alternativ, der består af konsekvente og vedvarende b
stræbelser for kvalitativt og kvantitativt at fastholde og udbygge den eksisterende indsats, som jo faktisk på mange må-
der virker. Sigtet er i endnu højere grad at hindre tilgang af nye stofmisbrugere, hjælpe nuværende narkomaner og sætte
hårdt ind over for den narkotikarelaterede kriminalitet.
Indsatsen skal ske over en bred kam og dermed afspejle, at sociale problemer, stofmisbrug og narkotikakriminalitet
hænger uløseligt sammen. Der er tale om en opgave, som skal løses i fællesskab af centrale, regionale og lokale my
n-
digheder. Det skal ske i nært samarbejde med den enke lte og de pårørende, med private organisationer og institutioner
samt med skoler, foreninger og diskoteker i nærmiljøet.
Regeringen agter i foråret at fremlægge en national tværministeriel handleplan for en sådan styrket indsats, en egen t-
lig kamp mod narkoen. Handlingsplanen skal udstikke mål og midler til opnåelse af konkrete resultater inden for forebyg-
gelse, social behandling, lægelig behandling, retshåndhævelse og behandling af kriminelle stofmisbrugere.
Regeringen vil altså hellere tage kampen mod narkotikamisbruget op end kaste håndklædet i ringen, som etablering
af fixerum jo, når alt kommer til alt, er udtryk for, og efterfølgende blive ko nfronteret med nye krav om en endnu mere
konsekvent skadereduktion, der uvægerligt vil underm inere narkotikapolitikkens grundlag.
Jeg vil gerne sige, at regeringen er helt på det rene med, at man ikke kan slå forslagsstillerne bag dette beslutnings-
forslag i hartkorn med tilhængere af en egentlig legalisering af narkotika, det skal jeg nok dy mig for at gøre. Men o m-
vendt er der jo ikke skyggen af tvivl om, at tilhængere af legal isering af brugen af narkotika til rusformål vil betragte det
som en landvinding af dimensioner, hvis det skulle lykkes at lovliggøre de fixerum, som beslutningsforslaget jo reelt
handler om, selv om man så til lejligheden har valgt at besmykke det gamle forslag om fixerum med en ny overskrift.
Der er heller ikke tvivl om, at man fra legaliseringstilhængernes side vil udnytte enhver mulighed for yderligere liber a-
lisering ved at påpege nye inkonsekvenser i narkotikapolitikken efter en lovliggørelse af fixerum. For det er jo ikke sådan,
at man ved at følge forslaget her har trukket en klar streg.
Når det er sagt, vender jeg mig til teksten i beslutningsforslaget, og jeg citerer fra bemærkningerne:
»For det tredje må personalet ikke direkte hjælpe med indtagelsen af ulovlig narkotika.«
Her leverer forslagsstillerne jo selv det første klokkeklare eksempel på en inkonsekvens. Man frasiger sig jo ved at
sætte grænsen dér en helt oplagt mulighed for at øge beskyttelsen af stofmi sbrugerne imod risikoen for skader, stik imod
den erklærede hensigt med beslutningsforslaget. Fo lketinget får ikke nogen forklaring på, hvorfor grænsen lige går dér.
Et andet eksempel: Hvorfor skal det være en betingelse, at brugerne af fixerummet lader sig registrere? En hver afvis-
ning af en narkoman vil jo betyde, at man henviser stofmisbrugeren til at fixe på et sted og på en måde, der øger risikoen
for skader, igen stik imod hovedformålet bag beslutningsforslaget. Hensynet til videnskabelig evaluering kan da ikke gå
forud for hensynet til stofmisbrugeren, eller kan det?
Det er jo også nærliggende at spørge, hvorfor der ikke i fixerummet skal være mulighed for at få testet styrken og
renheden af det stof, man skal til at indtage, det ville da også være en konsekvent form for skadereduktion, i stedet for at
vente passivt på, at en stofmisbruger uforvarende kommer til at tage en overdosis eller bliver syg af et urent stof.
Man kunne også spørge, om ikke fixerummene burde udbygges med en opsøgende tjeneste, som k unne hjælpe de
allerhårdest belastede stofmisbrugere, der på grund af deres tilstand ikke er i stand til at møde frem i et fixerum.
Dilemmaet bliver endnu mere klart, når man stiller spørgsmålet: Hvis det offentlige etablerer fixerum, hvorfor skal det
offentlige så ikke også simpelt hen udlevere heroinen, i stedet for fortsat at lade stofmisbrugeren være henvist til at begå
kriminalitet eller prostituere sig for at kunne skaffe heroinen på det illegale marked, for dernæst at skabe et helle, hvor
heroinen kan injiceres lovligt?
Regeringen efterlyser derfor fra forslagsstillerne nogle rationelle begrundelser for at fravælge sådanne yderligere
skadereducerende skridt.
Forslagsstillerne har forsøgt at trække nogle grænser, men uanset hvor græns erne trækkes, vil de være inkonsekve n-
te i forhold til et overordnet mål om skadereduktion, og dermed er forslaget her et udtryk for en glidebane i retning af en
legaliseringspolitik. Bærende for tanken om fixerum er jo, at hensynet til skadereduktion må have absolut forrang. Pr
o-
blemet er, at en helt konsekvent forfølgelse af dette hensyn kolliderer med det, der er kernen i den danske narkotikapol i-
tik, nemlig imødegåelsen af al ikkemedicinsk og ikkevidenskabelig anvendelse af narkotika. Med en beslutning om etab-
lering af fixerum vil man derfor uvægerligt komme til at runde et skarpt hjørne, man vil komme til at lukke op for en fu n-
damental omdefinering af narkotikapolitikken. Det er set med regeringens øjne hovedproblemet med beslutningsforsl a-
get. På den baggrund er det jo ikke synderlig overraskende, at problemstillingen med fixerum rammer lige ned i kernen
af FN's narkotikakonventioner, om end jeg ikke skal gøre denne debat til et spørgsmål om internationale konventioner.
Jeg vil blot stilfærdigt sige, at for slagsstillerne øjensynlig slet ikke er opmærksomme på den helt centrale konventionsb e-
stemmelse om, at staterne er forpligtede til udelukkende at tillade anvendelse af narkotika til medicinske og videnskabe-