Folketingets Socialudvalg Dato: 8. oktober 2004 Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 15. september 2004 følger hermed – i 4 eksemplarer – socialministerens svar på spørgsmål nr. 215. (Alm. del  – bilag 900). Spørgsmål nr. 215.: ”Ministeren bedes kommentere henvendelsen fra Høje-Taastrup kommune om ventetider i Det Sociale Nævn, jf. alm. del - bilag 890.” Svar: Med spørgsmålet følger, som bilag, en henvendelse fra socialudvalgsformanden i Høje-Taastrup Kommune. Det fremgår af bilaget, at Socialudvalget i Høje -Taastrup Kommune har behandlet en sag om ventetider på sagsbehandling i Det Sociale Nævn. År  sagen til at Socialudvalget drøftede problematikken var en konkret sag, hvor Det Sociale Nævn var otte måneder om at træffe afgørelse i en sygedagpengesag. Nævnets afgørelse gik ud på, at sygedagpengene skulle have været forlænget, men kommunen mangler nu en hjemmel til at kunne forlænge sygedagpengene i de otte måneder.   Socialudvalgsformanden påpeger, at resultatkontraktens krav til nævnets sagsbehandlingstider langt overstiger det rimelige, og at nævnet i øvrigt ikke overholder kontrakten. Høje-Taastrup Kommune har selv en frist for besvarelse af anker på en måned. Desuden mener socialudvalgsformanden, at nævnet bør tage individuelle hensyn ved prioriteringen af sagerne. Det foreslås endeligt, at det i forbindelse med strukturreformen overvejes, at udvikle bedre resultatkontrakter. Min holdning til en sagsbehandlingstid i nævnet på otte måneder er, at det ikke er tilfredsstillende. Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected] MLA/ J.nr. 38-194
2 Den overordnede målsætning for sagsbehan dlingstiden i de sociale nævn er, efter drøftelse med Ankestyrelsen, fastsat til 13 uger. Denne frist, synes jeg, tilgodeser borgerens retssikkerhed, idet retssikkerhed for mig at se handler om mere end en hurtig afgørelse – kvaliteten skal også være i orden. Desuden er der stor forskel på en genvurdering og en ny sagsbehan dling. Ny sagsbehandling stiller ofte krav om indhentelse af nye oplysninger, partshøringer mv. Efter retssikkerhedsbekendtgørelsens § 8 skal myndigheden sende afgørelsen videre til klageinstansen inden 4 uger. Så vidt jeg er orienteret har nævnene heller ingen problemer med at overholde denne frist, når en afg ørelse sendes videre til Ankestyrelsen. Statsamternes resultatkontrakter indgås årligt med Indenrigs  - og Sundhedsministeriet. Sagsbehandlingstiderne er selvsagt et væsentligt aftalepunkt. Når der indgås resultatkontrak  ter skal der fastlægges ambitiøse men også realist iske mål. De sociale nævn er forholdsvis små enheder, og derfor meget sårb are overfor ændringer i sagsmængden og personaleudskiftninger. Såfremt nævnene, som følge af strukturreformen, bliver færre og stø rre, kan det give den robusthed i forhold til ressourcerne, som gør sagsbehandlingstiderne mere konstante.         Eva Kjer Hansen /Aksel Meyer Bilag vedlagt: Brev af 8. september 2004 fra Svend-Erik Hermansen, socialudvalgsformand i Høje-Taastrup Kommune til Folketingets Socialudvalg, brev af 8. juni 2004 fra Høje-Taastrup Kommune til Det Sociale Nævn og brev af 18. juni 2004 fra Det Sociale Nævn til Høje-Taastrup Kommune.